tisdag 9 oktober 2018

Frösådd malva, lyckorus och en handyman i trädgården




Ursöt blomma

Jag såg henne när jag passerade men tänkte inte så mycket på det utom att jag noterade att hon slagit rot precis vid grunden i rabatten som skulle göras om. Sedan gick dagarna innan jag en dag insåg att jag måste ta bort henne och började tittade lite närmare och upptäckte ursöta rosalila blommor och blev helt kär. Har inget minne av att jag haft den här sorten i trädgården tidigare.




Frösådd Malva

Jag inser ju att det förmodligen är kört att flytta henne men kände att jag måste göra ett försök, så jag grävde upp henne och hennes lite mindre kompis och placerade dom i ett av degtrågen i köksträdgården. Utgår ifrån att det är en frösådd Malva som slagit sig ner och tyckt att livet leker.





Visst är den helt ljuvlig ? Den här skulle jag vilja ha massor av i trädgården nästa sommar !





Bedrövlig rabatt

För några dagar sedan såg rabatten som skulle breddas ut så är - helt bedrövlig, men sedan gjorde en handyman entré i trädgården och vips så ...





Lyckorus

... hade rabatten breddats, plattor flyttats ut och ny jord lagts på. Är supernöjd och i ett litet lyckorus - nu skall växter köpas in när de ändå reas på hösten och rabatten fyllas upp. Här blommar det tidigt på våren, rabatten ligger i söderläge och rosor brukar trivas i det här läget. Oj - så kul det skall bli.

Jättegräset till vänster och uppdragna stockrosor är allt som blir kvar, resten skall grävas upp och flyttas som aklejor och solhattar längst bort till höger resten fick the handyman ta med sig på släpet. Färgskalan blir rosa, lila, vitt och svart - tror det kan bli snyggt mot den gula husfärgen. Har redan spanat in svarta tulpaner ... olala så roligt!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Vilken vacker malva alltså! Hoppas förflyttningen lyckas,
    alltid roligt med överraskningar som frösått sig!
    Och vilken stor rabatt du har att fylla med höst fynd,
    sånt är kul! Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Vilken ståtlig Malva !! visst är det skönt med en handyman ibland hehe. ps tror färgskalan blir jättefin just där kram

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Är mycket förtjust i Malva men den färgen har jag inte sett, så snygg. Vad härligt med en stor yta att planera för något nytt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att ha en stor rabatt att fylla! En handyman är toppen! Ha det gott/Monica

    SvaraRadera
  5. Så spännande att se det är alltid lika roligt att se hur man tänker när det planteras nytt. Lycka till. Ja du den malvan var ursnygg, Har nog sett den innan men inte tänkt på det.
    Ha det gott och njut värmen vi får nu( bra för våra värkar)
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Lyckan är nästan fullkomlig när man hittar en liten bit av trädgården som man kan göra något nytt med :)
    Det kommer att bli superbra!
    Den malvan har jag för ett par år sedan ryckt upp nånstans och planterat här men den kom inte tillbaka.
    Så förmodligen frösår den sig där den trivs :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hvor er det skønt at få gode overraskelser.
    Frø ved man ikke altid hvad gør :))))))
    Bliver dejligt med et nyt stort bed som vi siger.

    Masser af klem
    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa