fredag 29 juli 2016

Linnétagetes - en blomma att bli glad av




Tagetesen som kan omvända

En växt som jag fick många frågor om på trädgårdsvisningen i onsdags var Linnétagetesen. Den är verkligen enorm i år och kanske var det någon tageteshatare som omvändes - hihi.




Törstig nästan jämnt

Jag som överhuvudtaget inte har några röda blommor alls i trädgården älskar den här tagetesen i köksträdgården. Den slukar enorma mängder med vatten varje dag så man får verkligen passa på den och ge den mycket kärlek. Då tackar den med mängder av nya knoppar och vackra blommor som gör en glad.




Ös på med många tillsammans

Jag tycker den bäst kommer till sin rätt när man sätter mängder av plantor tillsammans så det blir riktigt maffigt. Här skall man inte snåla utan ösa på ordentligt !




Gott om plats för fötterna

I den här stora baljan som jag planterat mina uppdrivna plantor i finns det gott om utrymme för rötterna att ta plats och växa. Har bottnat med kompostjord och sedan blomjord (med lecakulor) utblandat med kogödsel.




Delar gärna med mig

Jag tar fröer varje sensommar och är det någon som vill ha är det bara att ni skickar ett mail till isastradgard@hotmail.se så skickar jag en fröpåse senare i höst. Den här skönheten delar jag gärna med mig av !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Ja, oj så fin!!! och stor... och ja tack,
    jag vill väldigt gärna ha frön! =)
    Vi kanske kan byta lite fröer..kanske stockros?
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  2. Här är en til som gillar Linnétagetes, men konstigt nog har mina fröer från i fjol visat sig som mörkröda och lite större blommor i år. Jag sådde lite fröer rätt sent, planterade om i en zinkhink men jag har kanske inte orkat vattna som jag skulle. Förra året var de iallafall orange och jättemånga. Lite spännande ändå att de inte blir lika.
    Ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
  3. Superfina Tagetes från en som i normala fall absolut inte gillar dem.

    SvaraRadera
  4. Magnifik är den, din Linnétagetes! Åh, så fin! Jag gillar den jättemycket och på den tid det begav sig så var det den som omvände mig till Tagetesälskare!
    Inte svårt att förstå att så många vill se din trädgård live! Vackra bilder i all ära men helhetsintrycket gör den hela mer rättvisa, säger en som haft den äran! Och ändå var det fem, sex år sen jag var hem till dig på Bergklint- och jordgubbsplante-hämtning och trädgården bara växer och blir mer drömlik för varje år!

    Ha det gott och om du orkar, fortsätt visa den för intresserade, den är en riktig inspirationsträdgård!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Detta är verkligen en skönhet och precis som du säger bör de planteras i stora grupper för att verkligen komma till sin rätt - vackert!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Din bilder har fått mig omvänd:) Jag fick frön av dig för två år sedan som jag sätter och sparar frön från varje år.
    Fantastiska och enorma krukodlingar! Jag är för dålig med gödningen förstår jag när jag läser din text. Ska tänka på det till nästa år. Tack för att du delar med dig av både bilder och tips!!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag har inte varit en Tagettes älskare förrän jag snubblade över denna denna skönheten för ett antal år sedan. Sedan dess så drar jag upp nya var år. Kan inte vara utan. Tänk vilken tur att man kan ändra sig :)
    Ha en fortsatt skön helg. Kram

    SvaraRadera
  8. Men så stor och vacker den är, härlig färg.

    SvaraRadera
  9. Jamen så fin! Mail från mig kommer på direkten...vill ha!
    Har länge letat efter en kryddtagetes men inte hittat någon. Doftar helt ljuvligt!
    Ja sommaren rullar på och vilka sköna dagar vi har just nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  10. Makalöst vackert! Ska sätta ännu tätare nästa år så de blir lika fina som dina. Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Hej hej Isa!
    TACK snälla rara du för att vi i TRIM fick komma hem till din oas!
    Vilket lugn som spreds ibland oss när vi landat hos dig. Det är en vilsam atmosfär i din trädgård som jag njuter av.
    Ja du tagetes är ju min nya favvo fniss jag är mer än lovligt nöjd över min nyfunna trädgårddsträsk ha ha
    Ska absolut så egna nästa vår & linnetagetes ska jag bara ha :D
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Ååååå så snill du er. Den tagetesen var helt strålende. Jeg sender en epost;)))
    Mvh Inger

    SvaraRadera
  13. Hej Isa
    Din linnnetagetes är så fin!
    Om fortfarande har frön av den så är jag intresserad!

    SvaraRadera
  14. Hej! Jag har köpt linnetagetesfrön och tänkte förkultivera dom inomhus nu. Jag är lite fundersam kring hur många fröer man ska sätta. Min tanke är att placera dem ungefär som du gjort, i en större kruka/balja och den får gärna bli så lummig och härlig som möjligt. Hur många plantor stoppar du ner i en och samma kruka på ett ungefär, och hur många frön skulle du sätta till en sån kruka? Supertacksam för lite input för hittar ingenting om detta när jag googlar 😊🤗 tack för fin trädgårdsinspiration också!

    SvaraRadera
  15. Fick köpt Linné tagetes såå fina köper gärna frön till hösten.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa