onsdag 2 mars 2011

Att klippa eller inte klippa det är frågan ?


Var lite tveksam nu när jag plockade fram den stora Mårbackan ur förrådet om jag skulle klippa ner henne eller inte. Så kom jag att tänka på Lasse Anrell och hans kärlek till pelargondamerna och att han ALDRIG klipper sina pelargoner ! Och hans pellisar är jättestora och buskiga ... så min får förbli oklippt den här våren!

Jag litar på något sätt på Lasse Anrell ... hans kärlek till pelargoner verkar så uppriktig ...


Fungerar inte videon klicka här på länken istället http://svtplay.se/v/1996197/pelargoner_med_lasse_anrell

Fast efter att ha sett det här inslaget (som är några år) så får jag nog ta tillbaka påståendet att han aldrig klipper sina pelargoner! Stackars pelargon som skulle stammas upp ... hoppas den hämtade sig !

Det är första gång jag hört någon som köpt pelargoner i kvantiteten, FLAK ! Brukar ni köpa ett flak pelargoner, när ni köper pelargoner ?

Lasse Anrells bästa tips

• Stora pelargoner är snyggt. Köp fyra, fem stycken. Det går bra med dem som kostar 19:90. Plantera alla i en lerkruka, 20-25 centimeter i diameter. Blanda gärna färger, men aldrig vitt.

• När du planterar om pelargoner, ta inte för stor kruka. Då slutar den blomma och lägger all sin kraft på att fylla ut jorden med rötter. Det är bättre att successivt öka storleken.

• Gå över pelargonerna ett par gånger i veckan och noppa bort gamla blommor och gulnade blad. Då kommer det snällt nya. Så enkelt - och så viktigt!

• Akta dig för att fynda krukväxtjord, den är oftast dålig. Du behöver inte lägga pengar på speciell pelargonjord, men satsa på välgödslad jord av hög kvalitet.

• Slösa med gödning! Du stoppar utarmningen av jorden och behöver inte köpa ny. Dubbla den rekommendation som ges på flaskan - eller ännu mer.

• Det finns ingen bra tid att klippa ner sin pelargon. Strunta i det! Då växer den sig stor och vacker.

• Pelargoner vill ha torrt om fötterna. Plantera alltid i en lerkruka, som andas. Och ta bort fatet under krukan, om du kan.

• Ställ aldrig undan pelargonerna i mörkret i källaren eller garaget! Det trivs inget levande med, inte heller krukväxter. Ljust och svalt är idealet, till exempel en glasveranda eller en inglasad balkong med frostvakt.

Källa ICA-Kuriren


Så nu skall jag gödsla mina pelargoner med mycket kärlek, bra musik (tro vad dom gillar ?), daglig närkontakt och dubbel dos gödning !
Hoppas dom blir glada då och blommar villigt hela våren och sommaren !

Ha det så bra !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Pelargonen är ju kraftig och superfin! Vad är ditt hemliga knep på vinterförvaring? Tror också att den blir vacker i sommar om du benådar den från klippning.

    SvaraRadera
  2. Något hemligt knep har jag inte .. den har stått svalt och ljust vid ett fönster i förrådet sedan jag plockade in den från växthuset i höstas. Just den här köpte jag sent på säsongen och planterade om i augusti så den har haft bra jord i vinter ... om det kan spela någon roll ?
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Det var ta mig tusan en trevlig blogg du har.
    Brukar också tveka när det gäller att klippa ner pelargonerna. Det brukar sluta med att hälften klipps och hälften får vara som de är, det beror lite på formen. (Inte på mig men på pelargonerna:))
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Jag skulle heller inte klippa pelargonen!Den har ju en fin o buskig form så det finns ju ingen som helst anledning!Lite sugen är jag på att gödsla som han säger men får liksom för mig att det blir mer o stora blad istället för blommor?!
    Fasst jag har ju näringskulor i mina (såna som räcker 6 mån.)så det är klart lite näringsvatten kunde jag ju testa på nån o se hur det blir!Det tror jag att jag ska göra:-)Får väl ta nån sort jag har 2 av o jämnföra!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  5. Pelargoner som har lite förvedad stam och grenar - som din - är ju JÄTTEVACKRA! Den kommer att bli sååå snygg med blommor i håret!

    Jo, jag köper pellis flakvis...gärna olika röda och cerise och ibland rosa...Sedan köper jag mer exklusiva sorter en och en. Gillar att ha MÅNGA pellisar på sommaren.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Jag skulle inte klippa ner den om den vore min så fin som den är.
    Kram:)

    SvaraRadera
  7. Finfin pellis. Där ser man.. jag har alltid klippt mina men får väl fundera lite mera på det nu. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin mårbacka. Ska nog gå ner i källaren efter min, fast den har stått mörkt :(. Hoppas den lever.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  9. Roligt att läsa att det finns så många varianter på pelargonskötseltemat! Själv har jag alltid klippt både stammar och kortat in rötter och tycker nog att de blivit tillräckligt stora ändå. I en gammal bok från min mormor står att ALL gammal jord måste bort, så jag t o m sköljer dem under rinnande ljummet vatten innan jag planterar dem igen. Bra jord (Hasselfors U-jord) förståss, men ingen övrig gödsel faktiskt.
    Dina ser jättefina ut!
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  10. "Jag vill sjunga en ton,
    för dig kära pelargon.
    Kärlek på dig ödsla,
    och dubbelt dig gödsla.
    Då blir du stark och fin,
    och får stå vid min gardin."

    Nu har jag skrivit texten till Pelargonvisan.
    Hoppas jag får höra melodin när du kommer nästa gång! ;o)))
    Tack för dina rara kommentarer hos mig!
    Ha en fin helg!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  11. Ja ibland låter jag också bli att klippa ner, om de ser frodiga och fina ut, det brukar bli riktigt pampiga exemplar. Härlig avslappningsövning i förra inlägget, sparas för senare behov (läs, när tiden finns, hi hi)
    Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  12. Jag är väldigt förtjust i pelargoner men är
    urkass på själva övervintringen. Tyvärr är det
    nog min källere som är boven i dramat. Nästa
    år ska jag prova att ha kvar dem på glasverandan

    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa