fredag 12 oktober 2018

Soluret på plats i rosrabatten




Solur + mjölkkruka = kärlek

Redan när jag vaknade i morse såg jag fram emot att komma hem från jobbet och fixa i nya rosrabatten. Inte kunde jag vänta på någon sten som det rostiga  soluret skulle stå på. Herregud - soluret har legat i ett buskage sedan 2014,  nu j-r skulle det fram.

Den stora mjölkkrukan som stått i perennarabatten fick bli "sten" istället. Den har stått ute i ur och skur i många år och blivit lagom rostig och patinerad - precis som soluret i sin buske. Är supernöjd - blev så mycket bättre än om den stått på en sten.





Äntligen hamnade stockrosorna rätt

Grävde upp stockrosorna också och andra växter för här vill jag börja från scratch. Stockrosorna drog jag upp i somras och i den kalabalik som hettan medförde så grävde jag bara ner dom på första bästa plats och inte där dom var tänkta från början. Nu får dom flytta in i perennarabatten i stället där dom skulle ha varit.




Blev så inspirerad

Alltså - hur läckert är det inte med rost och rosor, en oslagbar kombo. Är full av kreativitet och idéer som poppar som överhettade popcorn i hjärnan. Var in på Sanda Cottage hos Veronica som har massor av rost i sin trädgård och blev så inspirerad att jag kommer att go all in i den här rabatten. Här kan vad som helst dyka upp - hehe, har ju samlat på mig en del genom åren !




Får leta efter en ny till sommaren

Är så glad över att soluret till slut hittade sin plats i trädgården och satte stilen för den här rabatten. En ny mjölkkruka till perennarabatten får jag leta efter till våren.




Några om dagen

Gräver ner några rosor åt gången för att ransonera kroppen. Gräver lite och sjunker ner i däckstolen som fortfarande står ute, gräver lite och vilar lite och så småningom är det en grop  till slut som är tillräckligt djup. Bottnar med benmjöl och blandar den befintliga leran med rosjord på påse för att få till en bra struktur. Djupt ner skall dom stå, rosorna. 10-15 cm ovanför ympstället blir bra.




Några spadtag i taget

Hoppas hon hinner slå ut innan frosten kommer. Det hade varit så häftigt att få se någon rosknopp slå ut och lägga sig lite kärleksfullt mot det vackra soluret.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - i morgon fortsätter grävandet med några spadtag i taget i det vackra vädret.
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Kul att hänga med vad du pysslar med i trädgården! Och fint lär det bli!
    Nu ska jag bara flytta alla växter till ön, på något sätt, på något vis...
    Skönt att komma hem.
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  2. ja men se där.. soluret blev ju kanon och allt annat med förståss

    SvaraRadera
  3. Kul placering av soluret. Du har fantasi och är väldigt kreativ :-)
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så snyggt och smart. Kul idé. Undrar just vart mitt gamla solur är. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Det blir spennende å se rosebedet neste sommer.
    Kjekt å ha "ting", det kommer til nytte en dag. Melkespann og solur:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  6. Så otroligt fint det blev med soluret på mjölkspannen! Och det kommer ju helt klart bi ännu vackrare med blommande rosor bredvid. Vilken härlig idé.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Som altid ser det skønt ud hos dig Isa.
    God ide med soluret og jungen.
    Jeg har et solur til at ligge.......
    Tak for at give inspiration videre.
    Jeg har sat siden på min blog.

    Smuk helg
    Charlotte

    SvaraRadera
  8. Vilken lysande idé. Kommer att bli fantastiskt med blommande rosor.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa