torsdag 21 juli 2016

Tips - det magiska medlet mot ogräs mellan stenplattorna !



Nu har jag hittat mirakelmedlet

Det mest arbetskrävande, ångestframkallande (eftersom man aldrig blir klar innan allt börjar om igen) och mest enahanda syssla i min trädgård är att rensa mellan alla stenplattor. Oftast ger jag upp och ignorerar allt ogräs som oförskämt tränger sig in mellan alla plattor - för att i nästa sekund ta upp kampen igen.

Gångarna på framsidan, runt huset och den stenlagda uteplatsen har oftast varit en bedrövlig syn. Till nu vill säga, för nu har jag hittat ett universalmedel som verkligen hjälper att hålla ogräset borta !




Ströade mellan plattorna

För tre veckor sedan rensade jag uteplatsen på baksidan och efter rensningen ströade jag utrymmet mellan plattorna med bikarbonat - och kan ni tänka er ogräset har inte kommit tillbaka. Och dyker det upp några enstaka gräsfjun är det enkelt att hålla efter. Lyckan är total - nu kan jag ägna mig åt roligare saker i trädgården istället!





Lyckat experiment

Stengången på framsidan som brukar vara helt igenväxt mellan stenarna är nu helt ogräsfri och dessutom har jag sopat i nytt stenmjöl så jag kanske behöver ströa lite igen om ett tag.

Framför växthuset ströade jag ingen bikarbonat och rensade plattorna ungefär samtidigt som altanen och framsidan. Idag är det fullt med ogräs mellan stenarna igen. Experimentet blev lyckat - bikarbonat hjälper !

Jag slog sönder den lilla glasströaren jag hade när kampen var som hårdast och fick inhandla en i trä i stället på loppis. Så nu har jag en ströare som håller !

Söker man på nätet finns det massor med tips om vad bikarbonat hjälper mot. Man kan både bli friskare och snyggare med detta magiska medel som finns i var kvinnas hem. Dessutom kan bikarbonat blandas med vatten i en svag blandning som man vattnar sina tomater med. Det skall hålla parasiter borta och sänka syrehalten i skörden vilket skall ge sötare och smakrikare tomater - detta har jag dock inte testat själv utan bara läst om.

Lycka till med ströandet om du väljer att ta kampen mot ogräset !
Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Nej men! Det ska jag förmedla till döttrarna! Tack för tipset och ha det härligt i den ljuva sommarvärmen!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, har läst om detta men inte stött på någon som provat. Själv äter jag bikarbonat dagligen sedan ett år och tror att det gör mig gott.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Måste testas och läsas på mer om. Tack för tipset!!
    Kram Luna

    SvaraRadera
  4. Det skall jag testa, tack för tipset.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Det är ju så bra med alla såna där tips som man har grejer hemma till, utan att leta sig grön innan man hittar just det medlet.
    Hörde nåt igår åxå som det var bra till, borde vara minnet kanske men jag ska kolla vad det var Jo myror tror jag det var.Neej det var majsmjöl som var bra mot dom. Ja ja Nu hoppas jag du njuter extra mycket i helgen av dina rena plattor.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Tackar och niger för det tipset, verkar toppenbra, och miljövänligt!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Coolt ! Bikarbonat låter både praktiskt, billigt och miljövänligt :D

    De få stenplattor jag har, har jag bestämt mig för att låta mossan växa in emellan ,tycker det ger patina och ser lite gammalt ut ;) Men gör jag en ny plattsättning någonstans ska jag komma ihåg detta och definitivt pröva ! Tack för tipset !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Åhh men himmel så bra! Bikarbonat! Ja det är ju bra för både rengöring inne och ute...det ska testas och tomaterna ska få sig en dos också!
    Ha en skön lördagskväll,
    Titti

    SvaraRadera
  9. Väldigt intressant! Efter att ha kämpat mig igenom alla fogarna ett varv på våren brukar jag ge upp. I ett visst stadium känns grönskan mellan plattorna rätt okej, men sen har det plötsligt blivit alldeles för mycket igen.
    Att vattna tomater med bikarbonat ska jag genast prova. Har en mycket tidig tomatsort som skulle behöva lite mer smak. Antar att det behövs större mängder än de små kryddpåsarna förstås.Får googla på detta.
    Själv använder jag bikarbonat som tandkräm för att slippa tillsatser som metaller och flour. Fungerar kanon!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade en stor burk på Dollarstore.

      Radera
  10. Kanske något som är värt att testas. Det växer igen bakom vårt garage hur fort som helst. :-(

    SvaraRadera
  11. Hej! Hur har detta experimentet gått så här några år senare? Fortsatt med det? Rekommenderar du ngt annat?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa