fredag 26 oktober 2018

I stillhet med jojk och "Magiska trädgården"



Rätt inställning

Idag har jag en dag av bara-vara och återhämtning. Har fastat några dagar för ett mindre ingrepp under gårdagen som toppades av ett ryggskott i ländryggen och har haft fullt fokus för att fixa att klara av allt så bra som möjligt.

En positiv inställning att tänka lösningsfokuserat, meditera för att skapa ett lugn och djupandning enligt yogatraditionen så gick allt bra. Ett akutbesök hos vår "husnaprapat" hjälpte också till - stort tack Frippe !





Födelsedagsbukett

Nu njuter jag av makens vackra födelsedagsbukett eftersom jag också råkade fylla år under gårdagen. En bra dag att göra ingrepp på eftersom jag fyllde mig med alla födelsedagshälsningar och positiva energier som bar mig genom dagen. Personalen på Karlskoga lasarett var fantastiska och yogaandningen var med mig hela vägen genom ingreppet även om jag fick både smärtstillande och lugnande medel.




Yogaandning - ett fantastiskt instrument

Att använda sig av djupandning genom näsan, lägga fokus i tredje ögat mitt i pannan och lägga "tyngden" längst ner i magen har hjälpt mig många ggr. Ett fantastiskt instrument som man alltid kan lita på - kräver dock en del träning, men så himla användbart.

Har hjälpt mig från att drabbas av panik genom kaotisk trafik på gatorna i Rom, att hålla en ekonomisk dragning på ett tidigare jobb i en utsatt situation till att kunna somna på kvällen medan hjärnan brusar och kroppen värker. Rekommenderas varmt. 





Tid för återhämtning

Så i dag tar jag det bara lugnt, är i stillhet och reflekterar. Tillsammans med Jon-Henriks magiska jojk i högtalarna färglägger jag några blommor och blad i "Magiska trädgården" och bara är. En jättevacker målarbok som är perfekt för återhämtning - tror jag fick den från förlaget för några år sedan.  Letade fram den ur gömmorna och nu kommer den att få ligga framme.

Tid för återhämtning och att låta färgpennan fylla ett blad eller två behövs varje dag för att få balansen, gärna tillsammans med lite yogaandning.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och kom ihåg att avsätta tid för återhämtning. En viktig investering i dig själv som du har igen många gånger om.
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Tid för återhämtning är viktigt, att lyssna på kroppen innan det tar tvärstopp. Tur att man har trädgård och odling, ett enda stort rehabcenter. Jag använder också djupandning, men Feldenkraismodellen. Jättebra när man behöver vila en timme men bara har en kvart på sig eller känner sig uppjagad.
    Hoppas nu på god bättring och återhämtning på allra bästa sätt och grattiskram på din dag.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Låter som något väl värt att lära sig. Jag springer oftast runt med axlarna uppe vid öronen och försöker utföra utföra tre-fyra saker samtidigt. Vansinne! Trädgården är ett suveränt avslappningställe för mig så tack och lov att jag har den.
    Ha en bra vecka med återhämtning och grattis i efterskott. /Lotta

    SvaraRadera
  3. Hoppas du känner dig kryare igen. Ryggskott och ingrepp samtidigt låter jobbigt. Så fint att du har hittat en metod som hjälper dig. Och att de "små" sakerna också kan ge energi, som en blombukett. Grattis i efterskott.
    kram
    Helene

    SvaraRadera
  4. Ja jösses, skulle verkligen behöva djupandas och så lite yoga på det nu! Men det kommer...härligt inlägg som vanligt med en massa tänkvärda ord :)
    Kramis från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa