måndag 22 oktober 2018

Höstsådd av vallmo



Trolskt sagoväsen

Tänkte testa lite höstsådd i den nya rostiga rosrabatten - vallmo är tacksam att höstså och så himla vacker i alla stadier från de fylliga knopparna till att stå i full blom till de bedårande vallmokapslarna prydda med guldkrona. De ser nästan ut som trolska sagoväsen.




Stora ruggar

Vill ha stora ruggar tillsammans med rosorna - kan se vallmokapslarna framför mig som just nu ter mig som de vackraste av de tre stadierna.





Tänk så mycket liv det finns där inne som bara väntar på att få komma ut och gro och föra vidare ett vallmoliv.





Sirlig slöjsilja eller blomstermorot tänkte jag också höstså - så vacker både tillsammans med rosor och vallmo.




Kom sent

Här är det Slöjsilja igen som jag hade i en rabatt för några år sedan. Den blev mycket högre än jag väntat mig och kom igång sent på säsongen vill jag minnas vid vårsådd men var otroligt vacker när den väl blommade. Nu har jag skickat efter blomstermorot som påminner mycket om slöjsiljan för att testa i rosrabatten.




Inväntar rätt jordtemperatur

Nu väntar jag bara på att jordtemperaturen skall hamna på rätt gradantal - när temperaturen sjunker under 5 grader i jorden är det dags att höstså. Så nu måste jag köpa en jordtermometer för att vara på den säkra sidan innan jag sår så inte jorden är för uppvärmd den här varma hösten. Man vill ju inte lura fröerna att gro redan. Dom skall ju gosa sig i jorden till våren för att väckas tidigt och få en bra start.




Gillar det rostiga

Tror att både blomstermoroten och vallmon gör sig bra mot allt det rostiga i rosrabatten. I den här rabatten vill jag ha tätt, tätt med växter men det får bli undan för undan. Om jag höstsår nu och inväntar frösådderna nästa vår så får jag addera med en massa roligt efter det - känner att i den här rabatten kan jag go all in, den vill verkligen fyllas och blomstra. Det har den viskat i mitt öra.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej Isa!

    Jag tror att din blomstermorot kommer att göra sig väldigt bra mot rosten. Blommorna bjuder ju på lite olika färger och många av dom "lite rostiga" i nyansen. Den är ju tvåårig men blommar även första året om än inte lika rikligt. Men höstsådd är nog idealiskt. Förra året så hade jag några plantor som då blommade för andra året och jag lät dom fröså sig på egen hand. Men ingenting hände på hela sommaren. Inte förrän i augusti ... då hände det saker för då grodde dom äntligen efter den torra sommaren. Nu har jag enorma plantor som jag hoppas kommer att övervintra och bjuda på rik blomning nästa år.

    Önskar dig en fortsatt bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli så fiiiint! Här brukar det vara lagom att höstså och sätta vitlök i slutet av november. Då har gräsmattan slutat växa och frostnätterna tillräckligt många för att det mesta ska ha avmognat. Trädgården har stillat sig, det brukar vara mitt starttecken.
    Alt gott och kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Blomstermoroten trodde jag var ettårig, men den kom upp i år igen, tillsammans med mina nysådda blev det en lång blomning. Härlig färg på din vallmo, det kommer att bli fint i din rosenrabatt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa