söndag 14 oktober 2018

Järnsäng med många användningsområden



Fick med på köpet

För många år sedan fick jag en gammal järnsäng med på köpet när jag handlade en trädgårdsmöbel på Blocket. Den har jag använt till allt möjligt i trädgården, allt från att vara just säng till prydnad till klätterstöd.

Det sista året har den varit säng på vår bakgård,  men sängbottnen blev så hård att jag fick ont i ryggen av att ligga i den. I sommar har den bara stått utan att användas och jag har tänkt att den skulle få flytta ut i trädgården utan botten och få tjäna som blomsteräng.




Stöttepelare

Så här har det sett ut under årens lopp. Här står en sänggavel som klätterstöd till rosen i perennarabatten. Det var vackert när den blommade och hängde genom spjälorna.



Som här på bilden. Duchesse de Montebello blommar runt midsommar någon vecka och brukade välla genom gaveln.





Luktärtor på sänggavel

Den andra gaveln har fått pryda en helt annan del av trädgården där det växt luktärtor vid ruinen. Och där har dom stått tills jag plockade med mig gavlarna och satt ihop järnsängen till säng när jag skapade en av balkongerna på Nordiska Trädgårdar våren 2017.




Så himla användbar

Så nog kan man säga att jag utnyttjat den här sängen till fullo och nu plockade jag isär den igen och slängde långsidorna bakom växthuset där de legat tidigare i många år. Blomsterängen får vänta - nu vill jag berika min rosrabatt istället. I alla fall med en gavel, den andra hittar säkert dit den passar bäst så småningom.




Armeringsjärnen passade perfekt 

Som tur är så finns det "hack" på varje sida av gaveln där man hakar i långsidorna som passar perfekt till armeringsjärnen jag haft liggande så det var ganska enkelt att omvandla sänggaveln till klätterstöd.

På toppen av varje armeringsjärn har vi najat fast rostiga rosor - hehe, det passar ju bra i en rosenrabatt.





Köpte ett gäng rostiga rosor på en Österlensemester för många år sedan som jag använt lite här och där.




Fantastisk helg

Idag har ytterligare några rosor grävts ner, som Louise Odier framför sänggaveln som hon får luta sig mot resten av livet. Det är inte så dumt att få det stödet.

Vilken fantastisk helg vi haft - en sån där man stoppar in i hjärtat och plockar fram i mörka november att hämta kraft ifrån.

Ha det så  gott alla trädgårdsvänner - nu skall jag vila min värkande men ack så glada kropp !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Åh, den rostiga rosen är underbar!
    Snacka om att din säng är välanvänd, jag minns den från Nordiska trädgårdar också. Den där gaveln kommer att bli perfekt i rostrosrabatten.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa