tisdag 16 oktober 2018

Rosor av lönnlöv



Plockade efter cykelvägen till jobbet

Jag har ju dåligt med träd i min trädgård och framförallt har jag ingen lönn. Däremot växer det flera efter cykelvägen till jobbet och jag har tänkt i flera dagar att jag skall stanna och plocka med mig ett gäng. Testade förra året att göra rosor av lönnlöv och tyckte att det var lite knepigt att få till dom så jag var sugen på att testa igen. Learning-by-doing brukar ge färdighet.




Kreativ stund i växthuset

Idag behövde jag vila kroppen från all rosplantering och hjärnan efter alla prognoser på jobbet så då passade det perfekt med en kreativ stund i växthuset tillsammans med en lövhög. Mysigt med elkaminen på och till toner av "Allt är enkelt nu" med Uno Sveningsson på CD gick det bättre i år att skapa rosorna. Med rätt inställning kan man komma långt.





Det finns massor med "filmer" på Youtube som visar hur man skapar rosorna så jag fick friska upp minnet lite innan jag satte igång.





Färska och lite mjuka

Löven skall fortfarande var lite färska och mjuka för att man skall kunna "vika" dom snyggt. Tror det är helt rätt tid att ta dom nu när naturen badar i lönnlöv om man vill binda lövrosor.




Sugen på krans också

Jätteroligt pyssel och materialet är helt gratis. Är sugen på att göra en krans också, men då går det åt massor av löv. Blev så inspirerad efter att ha sett kreativa konstnären/trädgårdsmästaren och trädgårdsvännen Linda Schilén på TV4 binda så vackra kransar idag.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Verkligen fin form på dina lönnlövsrosor. De är så roliga att göra och åldras fint.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Så smukke roser Isa. Det må jeg i den grad prøve.
    Er så vildt inspireret i at finde blad.
    Tusind tak for ideen.

    Klem
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Oj så imponerad jag blir. Dina rosor är verkligen jättevackra Isa. Om jag hittade en rosbuske med den bärnstensgula färgen skulle jag vilja plantera den i trädgården. Men rosor av lönnlöv är inte fel det heller.

    Ha en fin dag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Så häftiga rosor! Otroligt vad man kan fixa av naturmaterial
    bara man har ideérna! Gillar sånt pyssel och knåp!
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa