måndag 15 oktober 2018

DIY. Rostorn av armeringsjärn



Sparar på allt rostigt

Undrar om det kan bli nått av några armeringsjärn, gamla järnrundlar som suttit runt en för länge sedan kraschad trätunna och några rostiga rosor? Älskar att fixa till något av det jag redan har i gömmorna.




Egenskapat rostorn

Ville ha ett rostigt klätterstöd till den sista rosen i rosenrabatten och med gemensamma ansträngningar av mig och maken fick vi till ett rostorn som jag känner mig nöjd med. Najtråd är så himla användbart när armeringsjärn är inblandade och att man har fler händer än två.




Nu gäller bara höstplantering

Nu får vi se om sista rosen tar sig. Den stod i den befintliga rabatten och grävdes upp igår. Sedan visste jag inte om jag skulle försöka gräva ner den igen eller inte. Och efter att ha legat på sophögen en natt grävde jag ner den igen och hoppas att den tar sig bättre nu. Tror det kan vara Madame Boll eller en Ghita Renaissance eller också har minnet svikit helt och det är en vanlig krukros jag grävt ner fast med en gigantisk rot.

Vi försökte gräva ner den mitt i sommaren från början när marken var stenhård så då blev inte gropen så djup. Kommer aldrig mer att plantera någon stackars växt mitt i sommaren - från och med nu är det hösten som gäller när marken är mjuk, våt och lätthanterlig och ger växterna de bästa förutsättningarna.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Vilket snyggt torn det blev :D
    Visst är armeringsjärn och -nät en skänk från ovan för oss rostnördar!?

    Kram

    SvaraRadera
  2. men vad fiffigt, blev jättefint! så roligt att använda sånt man har fast bara göra om lite :) kram

    SvaraRadera
  3. Så himla snyggt det blev rostornet.Du har blick för vad som kan bli bra.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!
    Det blev riktigt fint, det är bra att ha ett förråd att ta av.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa