tisdag 13 oktober 2015

Tips för mjukare mossa till olika projekt



Ett vit/grönt tips 

Jag har ju hållt på med ett inredningsprojekt (ej hemma hos mig) i höst som jag letat möbler och prylar till. Till det hade jag också tänkt mig krukor med mossa i. Eftersom krukorna skall stå inomhus kom jag att tänka på ett gammalt knep jag lärde mig av stadsarkitekten hemma i byn i Dalarna som han tillämpade på mossa för att få den mjuk och hållbar. Han använde sig av vitmossa men knepet kan funka lika bra på grönmossan.




Krama och krama

Man blandar en flaska Glycerol med lika mycket vatten (eller lite mer) i en hink och doppar ner mossan i blandningen. Sedan kramar man mossan ordentligt flera gånger och lägger upp den på tidningspapper för att torka. Den blir nästan som en liten boll som man får veckla upp och strö ut. Vips - så har man en mjuk, len och hållbar mossa som inte skräpar. Glycerol finns på apoteket att köpa. Jag klickade hem mina HÄR




Här ligger mossan på tork i växthuset. Det tar ca 1- 2 dygn innan mossan torkat så man kan använda den.




Mosskrukor som tillför lite natur inomhus

De här krukorna som ingår i projektet hittade jag HÄR vid senaste Norgebesöket och föll pladask för. Det här är andra omgången med mosskrukor som jag gör och som tillför lite natur inomhus. Det är också temat för projektet. I nästa inlägg har krukorna kommit på sin riktiga plats och det skall bli kul att få visa vad jag pysslat med de senaste veckorna !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Tyvärr fick jag byta ut mossan i krukorna efter ca 1 månad därför att färgen dalade och mossan blev gul. Så knepet verkar enbart fungera på den vita mossan. Eller om mossan hålls utomhus - det kanske funkar bättre DS.

9 kommentarer:

  1. Nej men gud så bra, jag som undrat hur jag ska göra för att få mossan bra på min inglasade balkong, får slänga den och sätta dit ny efter någon månad, det vore ju bra om det höll hela vintern. Kan vara svårt att få tag på under snön hihi. Borde vara bra till adventsstaken med då ju
    Ha det gott och tack för tipset
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips, har aldrig hört talas om det tidigare, och vilket spännande projekt! Ser verkligen fram emot att se vad du gjort!

    Ha en fin höstdag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så smart, det skal jeg prøve! Blir spennende å se hva du har holdt på med......
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du för jättebra tips. Det är det som är tråkigt att mossan skräpar när den kommer in. Ser med spänning fram emot dina projekt.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  5. Men, Inga-Lill så spännande! Du brukar alltid få till det så fint så nu är jag redan grymt nyfiken. Tycker förresten det är snyggt bara med mossan som den är i krukorna. Vad månde det bliva...
    Tack för glyceroltipset. Här är det än så länge bara några kvistar rönnspirea som hamnat i vätskan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Blir grymt nyfiken på ditt projekt nu :) Inredning var mitt största intresse tills trädgården tog över och ligger nu på en god andra plats:) Hm....mjukgörartips för mossa är ju kanon ! Det lackar ju snart....men ännu en stund får min mossa bo kvar på sina stenar :)

    Kram

    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Tack för det tipset! Dina krukor ser så mysiga ut, blir riktigt sugen på att gå ut och plocka lite mossa.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  8. grön färg i vattnet du doppar i så får du en grön fin mossa som håller jätte länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders, vilken typ av färg doppar du ner? Akryl? Och hur mycket bör man ha?

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa