söndag 24 januari 2016

Före- och efterbilder från köksträdgården



Den ville bli

FÖRE. Det var ingen självklarhet att det skulle bli en köksträdgård bredvid växthuset utan som mycket annat i trädgården var det något som växte fram och ville bli. Här har vi haft en tvättvinda som nu fick flytta på sig. Dessutom var det ett område som var ganska sankt på våren. Nu när jag tittar på bilden har jag nästan svårt att förstå att för mindre än fyra år sedan så såg det ut så här.




"Militära degtråg"

När jag av en tillfällighet hittade dessa lådor på Blocket en riktig kall vinterdag så började köksträdgården ta form i fantasin och började sin resa. Dom utannonserades som "militära degtråg" lämpliga att odla i och en etikett från det militära satt faktiskt kvar på ett handtag. Klart jag nappade.
Jag fick sex st med mig hem och sedan ringde ägaren och undrade om jag ville ha en till - så klart jag ville.




FÖRE. Tidigare hade vi bara haft den gröna trädgårdsgruppen (blocketfynd naturligtvis) på den sidan samt några pallkragar som nu fick flytta på sig.




I maj 2012 hade jag mätt ut med långa blompinnar hur jag ville ha min köksträdgård och grävandet började.




I små fyrkanter grävdes grästuvorna bort. Den sista hemmavarande sonen med kompis fick rycka in och hjälpa till. Det blev många lass till tippen med tuvor. När vi hade studentfest i trädgården såg köksträdgården ut som en byggarbetsplats.




EFTER. Sedan gick det fort. Vi la markduk över ytan och grusade upp och sedan kom degtrågen på plats. Tegel hade vi över sedan växthusbygget så de fick bli en kant runtom. Flera har gått sönder sedan dess och måste bytas ut.




På både sidor om skifferplattorna hade jag planterat lavendel men de dog eftersom det var för blött för rötterna på våren. Så min dröm om böljande lavendelhäckar fick jag ge upp - i alla fall just här. Bara någon meter närmare växthuset är det torrare och där trivs lavendeln.


Kryddtagetesen i zinkbaljan på trädgårdsbordet är nyplanterad.
Spana gärna in hur den växer på kommande bilder!


Möblerar med zink

Det var jättekul att fylla lådor och baljor och "möblera" köksträdgården. Eftersom jag inte är någon odlare i första hand så är det estetiska viktigare än själva odlandet. Bestämde mig för att bara ha zink i baljor och hinkar i köksträdgården. Jordgubbsplantor och annat från pallkragarna flyttades över till degtråg och baljor.




Kastanjestaket

Även om jag hade kommit långt i förverkligandet av min köksträdgård så drömde jag om ett kastanjestaket runt om och tänk som genom ett trollslag blev det verklighet när Hèlena med bloggen "Bland rosor och bladlöss" hade ett staket över. Det blev ett besök till Stockholm och ett jättetrevligt besök hos Hélena och hennes familj. Tack snälla du !




Staketet låg på rulle och var enkelt att sätta upp. När staketet var på plats var jag jättenöjd och nu var det bara att njuta av första sommaren med köksträdgård.




Redan den sommaren prunkade det i lådorna - mest av kryddtagetes som var väldigt tacksam att dra upp från frö och plantera ut.




Sedan den sommaren har jag alltid haft kryddtagetes i köksträdgården även om jag aldrig haft den så rikligt som den första sommaren.




Den gröna trädgårdsgruppen fick behålla sin ursprungliga plats och runt om trädgårdsbordet fanns nu plats för både vattenkannor, växter och pynt.



"Inredde" först

Fast så mycket odlande av grönsaker i degtrågen blev det inte den sommaren. Jag började väldigt blygsamt och fokuserade på att "inreda" min köksträdgård istället.




Här skall sås kryddtagetes till våren

Med åren har det blivit lite mer grönsaker som tomater, bönor, sallad, lök och kryddor - till sommaren skall den bli den där potager jag drömmer om så mängder av kryddtagetes skall sås och får flytta in igen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

22 kommentarer:

  1. En fantastisk trivelig kjøkkenhage du har fått til! Jeg er ikke så god på å bruke pyntegjenstander i hagen, men jeg ser jo at det kan bli riktig flott! Ha en fin søndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt mysigt ut. Fantastisk kryddtagetes också. Kul med före och efterbilder.
    Tack för titten
    Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt, ljuvligt och åter ljuvligt!
    Fantastiska bilder på en underbar köksträdgård!
    Ja, nu längtar man allt till vår och sommar!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg där man får se hela "resan". Jag har köpt frö till kryddtagetes i år och hoppas de växer sig frodiga. Har aldrig haft det tidigare.

    SvaraRadera
  5. Vad snyggt! Och väldigt roligt att du har bilder från första spadtag, det är ju så häftigt att se hur något växer fram! Gillar dina degtråg, du har verkligen blick för vad man kan använda annorlunda saker till😊.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt, vilken förändring du gjort. Så roligt att få följa med steg för steg.
    Så snyggt och fina växter. Tack för inspirationen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt inlägg och vilken vårkänsla jag får. det droppar från taken här och snart är det dags!!!!
    Visst är det kul att se till baka på det man gjort och hur det var innan. Det ger en tillfredsställelse och njutning.Den där kryddtagetesen är för underbar. Jag har inte mycket tagetes men just den har jag alltid haft.
    Ha det gott denna söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Så kul att se !
    Den där tagetesen är ju bara helt magisk underbar.
    Det blev ju så himla bra. Staketet blev liksom pricken över i:et.
    Ha en skön söndag.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Älskar före- och efterbilder! Din köksträdgård är så makalöst fin. En stor inspirationskälla när jag själv gjorde om köksträdgården här hemma förra sommaren. Men det vet du nog redan. :-)
    Kryddtagetes måste jag nog testa till sommaren.
    Ha en härlig söndag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Ett imponerande projekt må jag säga. Visst är det härligt att så här i efterhand se hur trädgården blivit till/förändrats. Men , oj sånt sommar- och trädgårdssug jag får av dina bilder.

    SvaraRadera
  11. Tack för fantastisk inspiration! Jag ska själv göra om en del utanför mitt växthus i sommar, så nu har jag en del att fundera på.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt fint, själv är min trädgård i backe och jätte svår och vi får ofta besök av fina men saboterande rådjuren. Förra våren planterade jag några rosor på framsidan och en jätte fin blomknopp visade sig och en dag när jag kom hem från jobbet var den borta...grrr man kanske ska bygga ett riktigt högt staket runt hela tomten. Kram kram Monica

    SvaraRadera
  13. Jeg elsker før og efter billeder.... og hvor er det blevet henrivende smukt

    SvaraRadera
  14. Du är en fantastisk estet med blick för det vackra i kombination med det praktiska. Roligt att du har före-efterbilder, jag älskar det. Gillar degtråden men det är också en konst att veta vad man skall slå till på och sedan få till det så bra.

    SvaraRadera
  15. Wow! Vilken förändring! Ni har verkligen jobbat på. Hoppas du tycker att resultatet är ungefär som du tänkt i ditt huvud. Synd med lavendeln, den har jag svårt med här när vi är så långt norrut. Kan tänka mig att det spenderas en hel del tid där under sommaren.
    /Kitty

    SvaraRadera
  16. Hej Isa. Tack för länken, mycket inspiration där.
    Tack igen.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Vackert, vackert och helt underbart vackert! Jag gillar själv grus så det tilltalar mig. Har också grus vid köksträdgården men jag har betongringar istället för tråg :)

    SvaraRadera
  18. Vilken underbar plats, och så mycket fina saker i CZink du har,
    Ja jag kommer nog dit med tiden, allt får ta lite tid.
    Jag har en mycket natur tomt, det är lite hur som i min tomt, jag gillar det, och jag gillar när det är ordning oxå.
    Men så fint du har det.

    SvaraRadera
  19. Så trevligt att se förvandlingen, som är helt fantastisk! Du har så många läckra baljor, kannor och andra roliga saker!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  20. Hej! Såå inspirerande att titta in här, så mycket fint och jag ska så kryddtagetes i mängder i år...Kram Hatty

    SvaraRadera
  21. Tack för inspirationen ! :D Oj,vad jag vill sätta tänderna i kommande projekt nu ! Jag ÄLSKAR före och efter bilder och se hur tankar och drömmar växer fram ! Tack Isa !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  22. Ojojoj vilken förändring. Klokt att satsa på ett genomgående material i krukorna och låta växterna "tala".

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa