fredag 2 augusti 2019

Sagostund i trädgården



Oväntat besök

Jag hade precis vattnat ampeln i köksträdgården när den dök upp framför mig på en av de grånande spjälorna till kastanjestaketet. Jag stod alldeles stilla en stund för att se om den skulle ge sig iväg igen och var skygg. Den satt kvar så jag närmade mig den och pratade med den. Det är ju inte ofta man får studera en trollslända i närbild. Oftast har jag varit lite rädd för dom men den här varianten såg inte så stor ut och verkade vänlig.





Besökte ampeln igen

Den gjorde en lov bort till ampeln igen innan den bestämde sig för att återvända. Jag stod kvar och sa till den lilla bevingade varelsen: " Så synd att jag inte kameran med mig, kan inte du sitta kvar här så går jag och hämtar den ".




Väntade snällt

När jag kommer tillbaka med kameran så sitter den kvar och använder sin små framben till att omsorgsfullt tvätta sitt huvud. Jag tittar granskade på den och upptäcker små ögon, ett runt litet ansikte och att vingarna är väldigt vackra. Det var en magisk stund och för en sekund kändes som att jag klivit in i en saga. Jag hade inte blivit förvånad om den lilla varelsen hade börjat prata med mig och berättat vad den hette.





Kärt minne

Det var lite samma känsla som när vi besökte Kensington Garden vid ett Londonbesök för en del år sedan i samband med Chelsea Flower shows 100-årsjubileum.  Den lille ekorren och hans kompisar hoppade runt oss men när jag plockade fram kameran för att ta ett kort stod ekorren blixtstilla i pose till kortet var taget.  Det var fascinerande att uppleva. Det är vad jag bäst kommer ihåg från det besöket - vsningsträdgårdarna för ursäkta, det var en liten ekorre som vann mitt hjärta.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ja det är de där små ögonblicken man minns bäst...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Det är så magiskt när man får betrakta dess små varelser på nära håll så det minns man länge efteråt för man blir så glad när man får chansen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Älskar trollsländor! Har både kruka,mugg och ljuslykta med trollsländor på!
    Men att få dem på fotade med kameran är inte så lätt, så snabba som de är, som små helikoptrar när de lyfter..! Men du har lyckats jättebra, finfina bilder!
    Skön kväll!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa