måndag 19 augusti 2019

Sensommaren



Den kravlösa tiden i trädgården

Älskar sensommaren när lugnet sänker sig över trädgården och omfamnar med sin växtlighet när man kliver in. Sensommaren känns kravlös i trädgården och man kan ta allt i sin egen takt till skillnad mot när våren knackar på och allt ska ske samtidigt känns det som. Sensommaren är maximal njutning, baravaratid och det är nu man skördar allt jobb man lagt ner i sin trädgård.




Så stora dom blivit

Det är nu man kan njuta fullt ut av de där små plantorna man drog upp i våras och "duttade" med för att de skulle överleva som blomstermoroten Dara som blivit en av sommarens stora favoriter. Tänk att de små bebisgroddarna har vuxit upp till ståtliga madammer. Känner mig lite stolt som fått vara med på den resan.


Solrosen Ms Mars och Linnétagetesen är också uppdragna plantor som levererar fortfarande

Kanske inte just här jag sitter

Även om jag kanske inte suttit så många gånger just här i köksträdgården i däckstolen är det mysigt att ha möjligheten att slå sig ner en stund för en kort stund av baravaratid. Hänger mest i en medfaren fällbar stolsol på andra sidan växthuset där jag bäddar upp med kuddar från växthuset vid vackert väder och boar in mig.




Så välkomna

Kålfjärilarna har blivit färre och ersatts av mängder av amiraler som slår sig ner lite överallt. Underbart när dom fladdrar runt. Är så glad att dom lockas av växterna i trädgården eftersom jag försöker plantera sådana som skall attrahera dom.




Fjärilsmagnat

Kransveronican i perennarabatten som funnits där sedan den anlades 2009 brukar locka både humlor och fjärilar. Har planterat in fler sorter men dom har inte tagit sig så bra. Kanske behöver dom några år för att etablera sig.




Snart ett minne blott

Sommarblommorna börjar sjunga på sista sommarversen och har levererat tappert hela sommaren. Svartögat i de stora olivkrukorna fortsätter nog ett tag till medan andra är färdiga för tömning. Lite sorgligt att det gått så fort.




Hoppas fler mognar

Små söta kvisttomater har vi plockat både ute i köksträdgården och inne i växthuset större delen av sommaren och hoppas få fortsätta ett bra tag till. Ligger bara solen på finns det hopp om att de ska mogna.




Framtidsdrömmar

Det är nu i mitten/slutet av augusti när stillheten sänker sig över trädgården jag börjar drömma om nästa sommar för DÅ ska allt bli som i mina drömmar (vilket det aldrig blir men hoppet slutar aldrig).




Sensommaren/hösten bästa planteringstiden

Nu börjar den bästa planteringstiden - det är nu de alldeles för höga stäppsalviorna som skymde sommarblommorna i liggande korgen i perennarabatten skall flyttas, det är nu lavendellunden skall fyllas upp med nya fräscha plantor istället för de som dog i sommar och det är nu som lökbeställningarna skall göras av den fantastiska tulpanen La Belle Epoque om jag skall hinna med innan den tar slut på Zetas. Så hoppfullt och så roligt att drömma om och planera inför.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och lycka till med alla dina planer för framtiden !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Tack snälla du för allt vackert och inspirerande du bjuder på!
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  2. Sköna tankar och visst stundar det en skön tid nu...en mer avslappnad känsla och luten är så underbar. Jag har lite tomt i mina krukor nu så en tur till plantskolan känns som ett måste snart :)
    HÄRLIGA bilder från ditt lilla paradis Isa.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Underbart! Fjärilar och blomsterprakt! :)

    h.Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa