lördag 10 augusti 2019

Sommarrudbeckia



Glatt överraskad

Vid besöket på Åbergs Trädgård i Ystad under sommarsemestern köpte jag några plantor av sommarrudbeckia - en växt jag inte haft tidigare och som jag blev glatt överraskad av när den började blomma.




Alla olika

Nästan ingen blomma är den andra lik och den varierar verkligen både i färg, form och utseende. En del blommor är enkla medan andra är dubbla. Tyvärr tror jag inte att det satt någon etikett i plantorna vid köpet eller också har dom försvunnit vid omplanteringen. Vilket grämer mig lite nu att inte veta sortnamnet.




Roligt med nya upptäckter

Det är roligt när man gör nya upptäckter bland sommarblommorna och hittar nya favoriter som kanske konkurrerar ut de gamla. Den här godingen vill jag gärna ha nästa sommar också.






Kanske zinnia även nästa år

Den dubbla tycker jag påminner om hur jag förväntade mig att den uppdragna zinnian skulle se ut till formen som den inte riktigt nådde. Dessutom ruttnade hälften av de uppdragna plantorna innan jag hann ut med dom i rabatten. Nu ser det ut som dom håller på att buska till sig med nya knoppar så kanske den överraskar mig med en sensommarblomning som gör att det blir ett nytt fröförsök nästa år.




Fräsch blomning ända till oktober

Härligt att ha fräsch blomning i zinkbaljan ända till oktober. Tro om jag kan ta fröer av den dubbla för den skulle jag gärna dra upp från frö nästa vår. Annars har jag redan spanat in fröer som "Sahara" som med sina rostigt ljusgula,  karamellrosa och höströda nyanser är mer än välkommen att flytta in nästa vår.

Oppps - råkade visst klicka hem den också från Impecta samt den ljuvliga Tandpetarsiljan jag skrev om i tidigare inlägg och en helt förtjusande kornvallmo - Pandora och Mother Of Pearl".

Frölistan fylls på redan nu - hur skall detta sluta ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Vacker! Och visst är Åbergs Trädgård en härlig upplevelse. Vi var där i slutet av juli och med hem hade jag murbinkan, även om Anja lovat mig en planta kunde jag inte motstå.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Åhhh så fint altså. Så smukke blomster.
    Der er mange af dem jeg er vilde med.

    Klem og sov godt Isa
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har också upptäckt denna blomma och hittade fröer på Impecta så nästa sommar... 👍😀❤️

    SvaraRadera
  4. Mycket vackra färger på sommarrudbeckian och zinkbaljan passar dem så fint. Det är nog klokt att köpa sommarrudbeckian. Jag försökte mig på att så den något år men det tog evigheter innan den visade minsta knopp. Senblommande sommarblommor tar ju ofta väldig tid på sig. Zinnia är en favorit här men håller med om att de kan vara lite känsliga för fukt när man drar upp dem.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa