onsdag 28 augusti 2019

Plötsligt behov av en arbetsbänk



Hur har jag klarat mig ?

Helt plötsligt fick jag ett väldigt behov av en rejäl arbetsbänk i trädgården - ja, jag fick riktigt svårt att förstå att jag klarat mig fram tills nu utan en riktig arbetsplats där jag kan bre ut mig med kransmaterial, halmkransar i olika storlekar och tillhörande pryttlar. Eller för omplantering till höstkrukor. Eller sprida ut plockade blomster till en spretig bukett.  Behovet känns akut och plötsligt. NU vill jag ha en arbetsbänk.




Still going strong

Har en gammal arbetsbänk i köksträdgården som egentligen skulle tjänstgöra som just arbetsbänk men som oftast är belamrad med allehanda kryddor, småkrukor och kryddtagetes. Den var varit med mig i över tjugo år och är still going strong. Fyndad på IKEA till min radhusträdgård en gång i tiden i ett tidigare liv.




Ej 100 %-ig

Eftersom det är en glipa mellan bräderna på bordsytan är den inte 100% för mitt plötsliga behov av en perfekt arbetsbänk. Dessutom vill jag gärna ha den på dess nuvarande plats mitt i köksträdgården för den sväljer en hel del kryddplantor mm.




Flyttat runt

Den åkte runt i trädgården en del år och hamnade på olika platser innan den fick en permanent plats i köksträdgården. Ett år fick den spendera vintern på vår uteplats på baksidan av huset där jag dukade upp lite vinterfeeling. När man leker vill man ha gott om plats.




Allt-i-allo-bord

Den gamla snickarbänken inne i växthuset har under många år tjänstgjort som både buffébord, pysselbord och arbetsbänk vid omplantering, kransbindning mm men nu känns det som jag skulle vilja stå ute.

Tids nog när kylan kommer kryper jag in i värmen vid kaminen och invaderar snickarbänken med skapande av vinterkransar och har barr precis överallt. Då är det skönt att kunna lämna allt när orken tryter. Det händer att jag får städa upp det första jag gör på våren när jag öppnar upp växthuset igen.




Högsta prio

En arbetsplats ute är högsta prio just nu och platsen är redan utsedd. Här i gläntan i fulhörnet bakom solstolarna skulle det vara perfekt med en rejäl arbetsbänk på gärna 2 meter - här har vi bar jord just nu så det skulle vara lätt att gräva ur och lägga på stenmjöl och lägga plattor som underlag för bordet. Stenplattor finns sedan tidigare som vi kan återanvända och vända den grå sidan upp. Nu är det bara själva bordet som fattas.

Min vana trogen har jag scannat av Blocket och nätet efter lämpligt objekt och eftersom maken vägrar åka till Göteborg för att hämta hem ett riktigt patinerat rostigt (och jättetungt !) bord så får jag leta vidare på närmare håll. Jakten fortsätter.

Vad har du för arbetsbord/planteringsbord/hörna i din trädgård ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa