torsdag 29 augusti 2019

Novalis - rosen som gav mig hicka



Överraskade mig

Nu blommar den ljuslila rosen igen i rostiga rosenrabatten - den som jag fick hicka av när den slog ut första gången. Eftersom jag köpte alla rosorna till rabatten enbart på känsla hade jag ingen aning om hur den skulle se ut när den väl blommade vilket den inte gjorde när jag köpte den förra hösten.




Omfamnar mjölkkrukan

Jag visste att den skulle ha en lavendelliknande färg och planterade en på varje sida om soluret i mjölkkrukan mitt i rabatten som dom skulle få omfamna.




Sällskap av Jätteverbenan

Nu har jag förlikat mig med den blekvioletta nyansen men först var jag beredd att byta ut dom. Nu tycker jag att dom harmonerar både mot soluret, mjölkkrukan och den återkommande lila färgen i jätteverbenan. Nu när jag vant mig vid henne kan jag inte förstå min första reaktion när hon fick mig att hicka till.




En långblommare

Novalis blommar mellan juni - september så det är en långblommande ros som levererar stora tätt fyllda blommor. Flera knoppar har torkat bort i värmen så jag skyndade mig att fota medan det fanns några vackra exemplar kvar. Det kommer massor med fler knoppar så förhoppningsvis kommer resterande knoppar slå ut och inte torka bort.




En riktig sagoros

Hon ingår i serien Märchen rosen (sagorosor) med romantiska rosor från förädlaren Kordes. Det passar ju bra för jag tycker hela rabatten har blivit som i en saga. Trodde aldrig att den skulle bli så blomstrande redan första året. Den har verkligen överraskat mig. Eftersom det är första året har jag stora förhoppningar på den här rabatten i framtiden.

Mer om rosorna i rostiga rosenrabatten kommer i nästa inlägg - sommarens mest fotade plats i trädgården !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Någon som vet hur man gör i inställningar så man kan svara på kommentarer?  Det är mysko för går jag in på makens mobil finns den möjligheten men inte på min fasta dator. Kan det vara operativsystemet som spökar ? DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa