tisdag 6 augusti 2019

Krasse i verktygslåda, uteblivna fång av solrosor och linnétagetesen växer som den brukar



Spännande med nya sorter

Jag trodde att högresta solrosor också skulle ha STORA blommor vilket jag fått erfara inte är fallet med den solros jag sått även om jag gillar den ändå. Det är alltid spännande med nya sorter som man inte haft tidigare.




Inga fång i år

Såg framför mig i vintras hur jag skulle plocka in stora fång av ståtliga solrosor och fylla den vackra vasen vi fyndade i IKEAS Museum i Älmhult i fjol sommar - det får bli ett annat år med en annan variant för mina solrosor har växt väldigt ojämnt i år. Drog upp 21 plantor och det är dessa 5 som vuxit sig riktigt stora och levererar. Kanske inte tillräckligt för att släppa ifrån sig ett stort fång av blommor som i mina drömmar.




Krasse i verktygslåda

Krassen har satt fart i verktygslådan efter att jag fått några stödplantor av en god vän och klär nu in lådan precis som jag önskat. Fast jag undrar om inte kålfjärilarna knaprat på dom också när dom invaderat köksträdgården. Det ser misstänkt ut på bladen.




Nu har fjärilarna mattats av och lämnat efter sig purpurkål fulla med hål. Fast det har varit charmigt när dom dansat runt i mängder i trädgården.




Blommar som den brukar

Solrosen Ms Mars fortsätter att blomma och levererar större blommor än den högväxta grannsolrosen. Linnétagetesen har i år fått flytta in i en annan zinkbalja i köksträdgården. Jag fick stödplantera med plantor av en god vän för att fylla upp baljan då mina egna av någon anledning inte blev så många i år som det brukar - det var andra som fick den platsen istället. Nu blommar den i alla fall så där härligt som den brukar. Så nu hoppas jag på nya kraftfulla frön till hösten.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Dejlige billeder kære Isa
    Ønsker dig en smuk aften

    Klem
    Lone

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa