söndag 30 september 2018

Lusten att binda kransar slog till igen



Ett eget pysselhus

Mellan myset i växthuset passade jag på att binda lite kransar. Så skönt att stå inne i växthuset och pyssla. Är så glad att jag har ett alldeles eget hus att pyssla i där jag kan lämna allt framme när orken tryter. Sedan är det bara att gå ut och fortsätta igen.





Skördekorgen under armen

Jag tar gärna vad som finns till hands när jag binder kransar. Ett varv i trädgården med skördekorgen under armen brukar generera lite smått och gott som ljuvlig ulleternell, knoppig kärleksört och nya favoriten i kransar, vintergröna.





Återanvändning

De stora hortensiakvistarna jag fick av maken för några veckor sedan har nu torkat och gjort sitt i vas. Och vad passar bättre än att återanvända dom i kransen istället. Sånt gillar jag - när man kan ta tillvara och använda material igen.




Överblommat och vackert

Några överblommade solhattar är alltid användbara och dekorativa liksom några andra små kvistar i rosa och vitt som jag plockade från den fådda buketten från förra veckan. Man tager vad man haver är en bra devis för en glad trädgårdsamatör.





Förbereder för våren 2019

Idag har jag både klippt gräset och trimmat - det är alltid lika fascinerande vilken förvandling trädgården genomgår så fort gräset är klippt. Man känner sig så nöjd när trädgården helt plötslig ser prydlig ut. Massor av överblommat blev också nedklippt i köksträdgården och stora grästuvor vid portalen rensades ut liksom jordgubbsrevor som hoppat ut degtrågen och parkerat sig i gruset.

Skall fortsätta att rensa ur sånt eftersom jag planerar att måla degtrågen till våren - mitt framtida jag kommer att tacka mig för allt jag gör nu som underlättar. Vitlök är inköpt och skall planteras under veckan. Så nu hoppas jag på vackert väder utan blåst så man kan fortsätta förbereda för våren 2019 !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Åh.....Du och Växthuset går rakt in i hjärtat😍 Vackra bilder att bara njuta av👍
    Kan man få tips om Vitlöksodling? Kan man odla i stor kruka?
    Kram från Birgitta

    SvaraRadera
  2. Å vad jag önskar att jag hade en hortensia att norpa av, men de är för törstiga för min sandås.
    Man tager vad man haver och sen kommer den roliga utmaningen att få till det så det liknar nåt. Att gå in i sin egen bubbla och få vara kreativ. Härligt och kransen blev ju jättefin.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Jätte fin krans!! Tycker inte att jag hinner nått nu för tiden...vi var bortresta i helgen igen och nu kör en tuff arbetsvecka igång med 6 arbetsdagar av 7.
    Men jag ska ut en sväng innan kvällspasset. Kanske får jag också till en krans:)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Även här är det snart dags att plantera vitlök, men jag vill få det grävt och lite gödslat innan jag planterar, kanske kan det ske under veckan.
    Känner mig nästan lite avundsjuk på din kreativitet när jag ser dina fina bilder, men jag njuter.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa