onsdag 5 september 2018

Det är detaljerna som gör det



Slitna fönster

Nästa försommar vet jag vad jag kommer att hålla till - i växthuset och måla fönster för oj vad dom har farit illa de senaste åren. Har målat dom flera ggr utvändigt men aldrig invändigt sedan bygget 2010. Skulle ha målat i sommar men det har inte gått i hettan och nu är det fuktigt och rått och det är inte bra att måla in fukten i trät så nu får måleriet vänta till nästa år. Måtte fönster och dörrar hålla en vinter till !





Rinnande bubbligt glas

Jag ångrar inte att vi byggde växthuset av gammalt material även om det var mycket arbete med att få i ordning fönstren och att underhålla. Det är äldre rinnande bubbligt glas i rutorna som tillför så mycket själ till växthuset.





Förbereder

Det ska bli härligt att måla dom igen till våren. Planterar just nu mycket i trädgården, rensar och klipper för att frigöra tid till vårens målarprojekt.





Rostigt och ärgat

Det är fler detaljer som bidrar till växthussjälen som de gamla patinerade handtagen på pardörrarna med sina rostiga skruvar. Älskar det ärgade.







Handsmitt

Ibland behöver det inte vara gammalt material för att tillföra själ. De här vackra handsmidda krokarna som smeden Lina skapat i Karlslund är en liten detalj som också bidrar.




Handsmidda spikar

Vi har satt upp dom i växthuset med handsmidda stora spikar med vacker skalle som kommer från min makes släktgård  - smidda i gårdens egen smedja. Väldigt svåra att fota i närbild.





Ventil i gjutjärn

En ventil i gjutjärn från byggnadsvårdsbutiken Ovolin i Karlslund bidrar också. En detalj som kanske inte syns så mycket men det känns bra att den finns där.




Behöver lite extra kärlek

När vi byggde växthuset blev det vissa partier över när fönster och dörrar var utplacerade som glasmästaren satt glas i och sedan satt vi dit lister så det ser ut som de övriga fönstren. Nu börjar listerna ge sig så växthuset behöver nog lite extra kärlek inför vintern också. Hon är ändå en stolt dam som bär sina år med värdighet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. De håller inte i all evighet även om det är nytt. Materialet var allt bra mycket bättre förr i fönstren. Skrapa och måla är kul tycker jag. Har 6 fönster och innan fönster som ska göras till stugan och det helst i år Så jag hoppas på en fin höst.
    Ha det gott och lycka till med målandet nästa sommar.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag undrar var du rymmer alla krukväxterna när det blir vinter och kallt? Kram
    Vallmo

    SvaraRadera
  3. Hej Vallmo !

    Många av pelargonerna står på ett bord i ett svalt förråd med fönster som släpper in en del ljus under vinterhalvåret sedan plockar jag in dom i huset i mars innan dom får komma ner i växthuset i april. En del pelargoner har jag inne i huset i ett lite svalare rum. Nackdelen med att ha dom inne är att dom gärna blommor om och sedan när våren kommer är dom trötta. Pelargonerna behöver en viloperiod för att orka blomma rikligt en hel säsong. I växthuset har jag bara övervintrat kryddor som rosmarin.

    Lycka till med dina växter !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Ja man har mycket att underhålla när man har hus, växthus, trädgård och kanske mer därtill. Men har man bara tid så kan det vara riktigt kul. Och ditt växthus har verkligen mycket själ. Du har ett så säkert öga för stil och detaljer.
    kram Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa