lördag 15 september 2018

Kransbindning i växthuset




Skönt att väcka kroppen på morgonen

Vilken fantastisk skön trädgårdsdag det varit idag. Skön dag överhuvudtaget - startade dagen med en rask morgonpromenad (med ilägg i skorna). Är ju van att cykla till jobbet varje vardag ca 5 km och under helgerna kan det också vara skönt att väcka kroppen så den kommer igång.

Idag letade jag fram gamla mosshjärtan från förra året och tänkte använde dom som stomme till hjärtkransar i trädgården.





Lusten infann sig

Har inte bundit en krans på flera år och helt plötsligt fick jag både inspiration och lust efter att ha sett den ena bloggen efter den andra skapat så vackra kransar. Tog skördekorgen och gick en lov i trädgården och klippte av det som fanns tillgängligt - hortensia, kärleksört, vintergröna, päron från silverpäronträden och kaprifol.





Tur jag inte grävde upp Vintergrönan

Vintergröna har jag varit på vippen att gräva upp men nu är jag helt kär i den i kransar. Funkar ju superbra - att jag inte tänkt på det tidigare. Den är som en korsning mellan lingonris och buxbom.





Öste på

Jag är ju van att binda kraftiga halmkransar så den här hjärtvarianten blev nog en aning för tjock. Den kanske drar ihop sig när den torkar tänker jag. Jätteskönt att stå i växthuset och binda mellan varven ute i trädgården med gräsklippning och annat.





Det andra hjärtat band jag av bara vintergröna och nypon från en av klätterrosorna.





Mmmmmmmmmmmm

Under dagen har jag både ätit lunch  och fikat i växthuset och nu väntar makens goda middag med grillad fläskfilé och ett gott rödvin. Mmmmmmmmmmmmmm säger jag bara !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Deilig å få en ide, og ha tid til å sette den ut i livet.
    Resultatet ble jo virkelig fint.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa om ditt avkopplande arbete i trädgård och växthus. Vackert blir det verkligen.

    Själv är jag också sysselsatt med trädgårdsjobb, alternerar mellan den lilla i stan och den stora vid stugan. Igår rensade jag rabatten mot gatan och allt som smitit ut under staketet och planket samt klippte av stora grenar på träden som hänger ut över trottoaren så att gående kan passera utan att huka sig..=) Idag blir det vilodag som alla söndagar.

    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Vilka fina kransar du har gjort. Jag har sparat några stommar, som jag tänkt återanvända.
    Ha en fin söndag/Marika

    SvaraRadera
  4. Åhhh så smukke kranse/hjerter. Det ser så flot ud, og jeg synes slet ikke de er for tykke. Sådan en dejlig dag du har haft, med både gåtur, kreativitet og lækker mad og vin.Så skønt altså.
    Rigtig god søndag

    Klem, Lone

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara kransar du har gjort! Visst är det kul att knåpa lite och sen se resultatet...
    Ser ut som vi får en fin höstvecka igen, härligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa