måndag 17 september 2018

Inspirerad av rufsiga och charmiga rabatter i Stadsträdgården




Kålplantor och sommarblommor

Igår avslutade vi vår lilla utflykt efter Mickelmäss i Karlslund och ett loppisbesök med en rundvandring i Stadsträdgården. Har inte varit där på hela sommaren och det brukar vara så överdådiga planteringar som man kan frossa i och hämta inspiration ifrån.

Det var det i år också - älskar när man blandar kålplantor med sommarblommorna. Kommer garanterat att plantera ut fler svartkålsplantor i rabatterna nästa år - i år började jag i köksträdgårdens lådor och blev kär.




Skön blandning

Längs den stora blomstergatan med blomsterbårder på bägge sidor växte massor med dahlior, jätteverbena, gräs och tagetes vanilla (och några andra växter) i en skön blandning.





Ljusgula blommor lyfter

Det är så läckert när ljusgula växter i rabatten lyfter de andra som de gula dahliorna gör med jätteverbenan på bilden. Jag måste ha ljusgula dahlior i rabatten nästa år för att få den här effekten - yes, yes !!





Så här i mitten av september är rabatterna ganska rufsiga men åhhh så charmiga.





Skapar liv och mjukar upp

Är också helt kär i hur gräset väver sig in bland de andra växterna och liksom omfamnar dom. Det skapar liv i rabatten och mjukar upp intrycket. Så det är också en sak som åker upp på önskelistan till nästa år - mer gräs i rabatterna. Drog ju upp massor med plantor i år men inga hamnade i rabatten utan i köksträdgårdens lådor, zinkhinkar och baljor.





Skirt och rufsigt

Tycker det är en sån skön rörelse i den här kompositionen - den skira chokladblomman som leker med det rufsiga gräset. Me like. Har till och med fröpåsar med rufsigt gräs så det är bara att så till våren.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en trevlig septembervecka!
Kram/Isa

PS. Vill du se fler förslag på ljusgula blomster i rabatten kika gärna in hos Glad i Grönt och proffsiga Monica DS.

4 kommentarer:

  1. Inspirerande bilder! Ljusgult är ju så fint, men jag märker att många skyr gult. Svårt att sälja gula blommor på BillaBlom. I våras hade jag gula orientaliska liljelökar som var svårsålda, så jag grävde ner det som blev över. När jag bloggade om den ljuvliga blomningen var det många som ville beställa inför nästa år men jag vet inte om jag vågar ta hem dem igen...http://gladigront.se/5-gula-favoriter-for-dig-som-inte-gillar-gult/

    Ha en fin höstvecka/ Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!

    Jag vill bara veta, var ligger Karlslund? Det är jättefina bilder du har därifrån. Men jag har ingen aning om var det ligger :) Kanske vill åka dit någon gång. Ha de gott i hösten! Hälsar Mari-Anne i Gävle

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig plats och vilka ljuvliga och inspirerande bilder. Kål är väldigt snyggt i rabatterna. Och så snyggt det var med svartkålen som sticker upp i den frodiga grönkålen. Här har du en älskare av ljusgula växter. Ljusgula dahlior tillsammans med jätteverbena. Vilket härligt äktenskap. Och gräs blir jag mer och mer förtjust i. I min prärie (som jag hade ett par somrar) hade jag ekorrkorn, solhatt 'Magnus' och slöjsilja. Den rabatten var härlig långt in på hösten.

    Tack för inspirationen och ha en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för länken! Ha en fin dag/Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa