fredag 8 september 2023

Sommarens mest fotograferade, äntligen el och strösslade fröer

 

Sommarens mest fotograferade

Jag tror Apricottan är sommarens mest fotograferade i trädgården. Den är kompis med alla och ju mer jag rensar den på överblommat ju mer blommar den. Jätteverbenan växer i samma låda och dom kompletterar varandra - den yviga, dilliga som breder ut sig över staket och grannar möter den högresta, stolta som står rakryggad. 




Strösslar med egna fröer

Jätteverbenan har annars fått fylla flera stora krukor som här framför växthuset med en vacker dahlia i förgrunden. Jätteverbenan är så tacksam att dra upp själv och jättedyr att köpa i handelsträdgården. 

Känner mig rik när jag kan strössla med plantor i trädgården och även ge bort.  På hösten när de blommat över är det bara att klippa av blommorna, pressa dom genom en sil så fröerna kommer ut och sedan vinterså i början av året så dom får en köldknäpp för att gro. Ibland strösslar jag ut direkt i rabatterna men då blommar dom lite senare eller kommer upp där man inte vill ha dom. 




Äntligen el

Nu har även el dragits in i växthuset igen eller rättare sagt - lyktorna har kommit upp igen och uttag på utsidan. El under reparationen satt kvar i muren så det fanns uttag för maskiner mm. Fontänen har inte kommit ut än och pumpen gick sönder i fjol efter 11 års intensivt användning men nu har jag hittat en ny plats för den till nästa år så då hinner jag jaga ny pump till dess. 

I rostiga portalen hänger det några solcellslyktor som laddas av solljuset och som alltid lyser mörka kvällar. Trevligt att se innefrån huset. 



Även på söndagar

Det är samma utelampor som har fått komma upp igen - gillar dom fortfarande och tycker att dom passar in  på växthuset. Nu har vi till och med lyse på söndagar det hade vi inte tidigare med den gamla timern som var svårinställd. 




Kompletterar med levande ljus

I de mörka höstkvällarna är det mysigt att tända upp med levande ljus - allra helst om man har gäster i växthuset och man sitter länge och samtalar. Med sköna plädar, stängda pardörrar och terassvärmare som snurrar håller man kylan borta. Och förhoppningsvis myggen. 





Lever växthusliv igen 

Är så glad och tacksam att mitt älskade växthuset är på banan igen. Nu behöver jag inte vara orolig för att en glasskiva skall rutcha av taket eller för murkna takstolar. Nu kan jag leva växthusliv i många, många år framöver. Ett härligt passionärsliv !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa 

5 kommentarer:

  1. Så trivelig det ble med strøm i drivhuset. Det blir hyggelig når høstmørket senker seg i hagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Ja, nu är det trevligt med lite lyse i höstmörkret. Det är så fint när man sitter inne i huset och ser att det lyser där nere.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Apricottan är riktigt fin, den kommer jag nog att så till nästa år igen, liksom Cosmos double click. Det är märkligt att Jätteverbenan skall vara så dyr, jag har också börjat så dem själv, och har märkt att den fröar av sig, jag hittar nya plantor där den stått året innan.
    Ditt växthus är så fint, förstår att du gillar att vara där.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Cosmos Couble click får jag testa till nästa år och fröer från Apricottan strösslar jag ut i höst och hoppas hon kommer igen nästa år.
      Visst är det märkligt hur dyrt det har blivit med sommarblommor och perenner överhuvudtaget - det inbjuder verkligen till att dra upp egna plantor. Härligt när jätteverbenan frösår sig - har också såna plantor lite överallt.
      Älskar mitt växthus - det är som att kliva in i en annan värld, en värld att hämta kraft och energi från.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Ja rosenskära i alla dess färger - en favorit!! Ditt växthus är en som en dröm...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa