tisdag 26 september 2023

Malvor, luktärtor och vitpyttor i sommarens sista bukett ?

 

Njuter igen

De senaste dagarna har jag bara gått ut i trädgården och tittat och sedan gått in igen - trädgården har inte lockat alls. Ibland får man ta några dagars paus från den för att lockas ut igen. Idag kan jag njuta av den igen och plockade kanske sommarens sista bukett. 



Plockar av trädgårdens överflöd

Det var underbart att gå runt och plocka av trädgårdens överflöd som tandpetarsiljan som nu sjunger på sista versen, jätteverbena som står så stadigt men inte håller jättelänge i vas och spretig luktärt där jag klippte långa stjälkar för att den ska hålla längre. 



Malvor och vitpyttor

Malvan som blommat om i rostiga rosenrabatten har en härlig rosalila ton och en näpen utstrålning och är så vacker i buketter. Rosenskäran Apricotta strålar fortfarande i Blomstergården och vitpyttan känns som ett genidrag att plantera i trädgården förra hösten. Den platsar i vilken bukett som helst och står väldigt länge i vas. 




Just den här färgkombinationen

Stjärnflockan har också blommat om och den har jag i flera olika färgtoner från rosa till vit . Just den här färgskalan vill jag ha i Blomstergården nästa sommar och ska vara utgångspunkten när jag beställer/bestämmer fröer till nästa säsong. Olika toner i rosa, lila och vitt är det jag gillar mest. 




Bra arbetsdag i trädgården

Ser ut att bli en bra arbetsdag i trädgården i dag - kanske en ros eller två blir jordslagen. Och att jag börjar rensa i lavendellunden som är helt överväxt med smultronplantor - gav upp den i våras men nu är det nog dags att göra ett ordentligt ryck om lavendeln skall överleva.

Ha det så gott alla trädgårsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Det er fremdeles sommerstemning i drivhuset ditt.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Det är ungefär samma växter som växer hos mig. Malvan bestämmer själv var den vill växa, tittar fram lite här och lite där. Jätteverbenan har sträckt på sig ordentligt i år, kommer upp till garagetaket. Stjärnflockan är en favorit och i år har de varit extra friska och fräscha. Så fint i ditt växthus.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa