torsdag 21 september 2023

Höstens första halmkrans med nypon, renfana, thuja mm

 

En dag att äntligen få njuta av

I dag var det kanonväder i trädgården och tröjan åkte snabbt av när jag gick runt och klippte av växtmaterial till en halmkrans. Har längtat i flera dagar efter att få skapa i trädgården men gårdagen bjöd på regn och i dagens blåste det på tvären så idag känns som en dag att äntligen få njuta av.  



Går alltid åt dubbel så mycket

Tyckte jag klippte hur mycket som helst men vet ju att det oftast går åt dubbelt så mycket klipp som man tror till en tät krans. Gick på skattjakt och klippte överblommad höstflox, thujakvistar, kärleksört, överblommad blomstermorot och tandpetarsilja, kapslar från jungfrun i de gröna som jag inte hade sått i år men som självsått sig lite överallt vilket jag är jättetacksam för. Till nästa år blir det till att så henne igen för hennes vackra kapslar är så användbara. 



Vackra nypon från honungsrosen

Honungsrosen levererade vackra nypon vilket var en överraskning - hade klippt bort massor av överblommat, men nu vet jag till nästa år. I urnorna i trädgården stod fortfarande gullris och renfana kvar så det var bara att plocka och klippa. 



Flera timmar i trädgården

Det tog flera timmar att klippa material och klä kransen men jag hade ingen brådska utan njöt i solskenet och av att få skapa som jag mår så bra av. Jag brukar inte använda så många olika sorters material och det var lite ovant men roligt. Det gäller ju att samma material får återkomma med jämna eller ojämna mellanrum. Och skall räcka runt hela kransen. 





Lust med fler kransar

Nu har jag lust att fortsätta med fler kransar men kanske inte på halmstomme som kräver så mycket material. Har sett ett träd med vita vackra blommor efter morgonpromenaden. Ett övergivet träd som jag säkert kan klippa lite av som kan bli stommen till nästa krans. Klipper ju inga grenar utan bara blommorna. 




Skön mellanlandning

Passade även på att klippa gräset som växer lavinartat den här säsongen - fick hjälp av yngsta sonen som är hemma några dagar att starta gräsklipparen och tömma uppsamlaren. Där räcker inte min kropp till. Brukar dela upp klippningen på två eller tre omgångar och vila ut i däckstolen i växthuset mellan turerna med en god bok att försjunka i. 


Nu hoppas jag på en lika härlig dag igen i morgon i trädgården - det är mycket som ska klippas och rensas och inte minst njuta av. Och boken om Eiffel som byggde Eiffeltornet är spännande och så bra skriven så det blir ännu fler stunder att mysa i däckstolen i växthuset. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa 


4 kommentarer:

  1. Høsten er en flott tid for å finne ting i naturen med flotte farger. Her har det vært mye regn i det siste, så jeg har ikke fått plukket inn noe særlig til å lage noe av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Tråkigt med allt regnande - här ser det ut att bli en skaplig dag idag ! Kanske blir det lite kransbindning i dag med.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Fantastisk krans! Blev sugen på att pyssla lite jag med. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla !
      JA, det är så roligt nu att hitta skatter i naturen att skapa med !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa