måndag 18 september 2023

Augusta Louise - en glänsande och frisk rosdam

 

Nutida charmig rosdam

Augusta Louise, visst låter det som en historisk svensk drottning från 1800-talet ?  Fast den här damen är en alldeles ljuvlig nutida rosdam som charmar mig varje gång jag passerar Blomstergården. 




En frisk och glänsande dam

Hon är en frisk dam med ett tätt och kraftigt växtsätt och glänsande gröna blad och som dessutom är resistent mot svampsjukdomar. Hon är ett ljuvligt sällskap i trädgården med sina skimrande kronblad från ljuvaste rosa till kraftiga inslag av aprikos och gult.


 


Vacker i alla stadier

Det är så mysigt med alla rosor som remonterar nu och jag slutar aldrig att förundras över deras skönhet i alla olika stadier. En del rosor är som tulpanerna - vackra i alla olika stadier av blomningen.




Snart väntar jordslagning

Augusta Louise tillhör de rosor som fått tillbringa sommaren i en zinkhink i Blomstergården. Snart väntar jordslagning och jag har förberett ett ställe där myntan tidigare tog död på rosen som växte där. 

Hösten har tagit jättekliv framåt med 5-gradiga nätter och det är exakt rätt tid nu att plantera så växterna hinner rota sig innan vintern samtidigt som jorden inte är så torr så det går lätt att gräva och man inte behöver vattna så mycket. 




För vacker för skatorna

Jag tror det är skatorna som ibland helt enkelt knipsar av lite för vackra blommor så en ros fick pryda lite vatten istället efter att jag hittat den på marken - det har hänt tidigare att jag kommit ut i trädgården och det ligger avknipsade blommor på marken. Ibland har dom till och med gett sig på blommorna igen efter att jag lagt dom på ett vattentäckt fat. Vi får se om rosen får vara i fred den här gången.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en fin höstvecka !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. For en utrolig flott farge den rosen hadde. Synd det går mot høst nå når den er så vakker.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa