onsdag 6 september 2023

Uppdragna pelargonsticklingar blommar nu för fullt

 

Hur gick det med sticklingarna ?

Tidigt i våras i mars tog jag massor av pelargonsticklingar och satt i vatten för att driva fram nya plantor - en del satt jag direkt i jord. Hur har det nu gått för de små varelserna ?




Estelle levererar

Jo, det blev mängder med nya pelargonplantor som nu blommar för fullt och jag måste säga att de sticklingar jag satt i vatten som fick utveckla rötter under lång tid innan dom till slut blev planterade är dom som blommar mest. Här är det pelargonen Estelle som ståtar med stora vackra pelargonblommor.




Skimrar i rosa

En okänd blomvillig liten pelargon har tagit sig så bra och som nu håller på att utvecklas till en ståtlig pelargon i skimrande rosa toner.



Lever vidare

Torsång var en av de uppdrivna pelargonsticklingarna där moderplantan nu är borta. Det är roligt att hon nu får leva vidare i någon av sina avkommor. 



Axplock av uppdragna sticklingar

Närmast till vänster är det den högväxta Langeland som dragit iväg med långa stänglar och efter den  Princess Filippa som jag nu har flera uppdragna plantor av. Det här är ett axplock av alla uppdragna sticklingar. 




På fönsterbrädan

Fler sticklingar som dragit iväg i sommar - från vänster Mårbacka, Torsång och Langeland. När jag dragit upp i vatten har jag ibland satt ner långa sticklingar och det går också bra. Tänk att dom blev så fina trots att dom stått ute i sol och regn innan växthuset var inflyttningsklart igen. 



Kompaktare varianter

I småkrukorna på skrivbordet i växthuset står pelargonsticklingar som jag satte direkt i jord. Upplever att dom är kompaktare och tagit längre tid på sig att blomma medan vattensticklingarna skolades om i plastkrukor innan dom till slut hamnade i lerkrukor och drog iväg. Dessutom är det olika sorter som jag dragit upp i respektive vatten och jord.



Nya sticklingar till nästa år

Till nästa år vill jag ha mängder med Mårbacka och i höst kommer jag ta sticklingar från moderplantan och dra upp nya pelargoner. I vatten förstås för det var så himla smidigt - tar inte så stor plats på fönsterbrädan förrän man planterar dom i jord. 

I år har jag inte köpt en enda ny pelargon förutom Mårbackan på bilden när den gamla stora höll på att dö i regnet ( har nu återhämtat sig efter nedklippning och kommer igen). Härligt när man kan föröka samlingen med egna sticklingar. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Det er gøy når alt står i full blomst. Jeg har mange slike jeg også, som jeg tok stiklinger av i fjor høst, da de ble klippet ned for vinteren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Visst är det härligt när sticklingarna börjar blomma - man känner sig rik !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Jag brukar bara övervintra min samling Mårbacka men den tar jag och snaggar ordentligt i april. Klippet stoppar jag i en stor vas och när sommaren kommer fyller jag flera stora krukor med Mårbacka som blommar fint till frosten tar dem. Säkert är det en och annan som inte överlever behandlingen men det är ett sånt överflöd så det märker inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Vilket bra tips - låter underbart med mängder av uppdrivna Mårbackor och så enkelt. Det skall jag testa !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa