tisdag 12 september 2023

Blomsterarrangemang i fruktskål

 

Skatter från morgonpromenaden

Naturen är full av skatter den här tiden och det är underbart att ta med sekatören på morgonpromenaden och klippa av renfana, gullris och älggräs. Jag plockade så mycket jag kunde hålla i och kände mig lycklig och rik där jag gick efter banvallen svängande med den enorma buketten i morgondimman. 

Jag har ingen tid att passa, jag kan strosa runt här hur länge som helst och upptäcka nya miljöer och växter. Dessutom kan jag gå här varje morgon om jag vill och plocka av naturens skatter för att skapa. Kan inte ha det bättre. 



Från barndomshemmet

Presskålen på fot som pappa alltid hade frukt i på matbordet och som jag älskar har ett bra djup att skapa arrangemang i. Har blivit inspirerad av av Minna Mercke Smith som gör så vackra arrangemang - har följt henne på hennes kreativa blogg och reportage i många år. 




Tack plommonträdet

Korta grånade grenar från plommonträdet fyller skålen istället för kycklingnät - tycker det är enklare att jobba med grenar som kommer direkt från naturen att stoppa växterna i. Dom blir ett naturligt del av arrangemanget och får sticka ut. 




Nu är det bara att börja skapa

När grenarna är på plats är det bara att börja stoppa växterna mellan grenarna - så himla kul att stå i trädgården och skapa.  




Adderar lite från trädgården

Jag adderade även lite klöver, jungfruhirs, röllika och vitpytta som är så tacksam i arrangemang - håller länge och blir ett litet bling med sina dubbla, näpna kritvita blommor. 



Sprakande fruktfat

Det blev ett sprakande fruktfat fyllt med blommor. När jag kom hem från promenaden satt jag hela buketten i den stora urnan och sedan var det bara att gå dit och hämta material i takt med att jag behövde fylla på med mer i skålen. 



Får leta på loppis

Jag får nog börja leta presskålar på fot på loppis för det här var jättekul och perfekt att skapa den här tiden på året. Det gav mersmak kan man säga. Nu har jag fortfarande material kvar till höstens kransar och annars är det bara att plocka mer på morgonpromenaden.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Vackrare kan det knappast bli. Så mycket det finns att hämta i naturen om vi bara har ögonen öppna!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Tack fina du !
      Javisst finns det rikedomar i naturen nu . Vet ju att du har ett alldeles speciellt öga för naturens gåvor och pyntar upp ditt hem. Så vackert !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Så nydelig den blomsteroppsatsen ble. Det virker så enkelt når en ser slik steg for steg framgangsmåte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Tack ! Det är enkelt när man vet hur man skall göra från grunden. Sedan är det bara att prova sig fram.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Så vackert och fint det blev! Själv älskar jag mitt pressfat på fot som jag har från min mormor men på det har jag rödlök på köksbänken. Ett blomsterarrangemang vore inte dumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janicke !
      Tack - så kul att du blir inspirerad ! Klart mormors skål skall ha ett blomsterarrangemang ( även om rödlök också är vackert!).
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa