onsdag 1 augusti 2018

Gigantisk kärlekspelargon




En riktig gigant

Trodde knappt mina ögon när jag såg den här gigantiska pelargonen på Bona Trädgård för några veckor sedan. Har aldrig varit så förtjust i röda pelargoner - är alldeles för stark färg för mig även om jag kan uppskatta den hos andra. Kärlekspelargonen är en korsning mellan vanlig zonale- och hängpelargon. Ett passande namn på en ovanligt tålig och blomvillig pelargon.





Här är det 3 plantor som samplanterats och som är 8 år gammal. Helt otroligt att den kan bli så stor !




Vacker jordreva

Kärlekspelargonen var inte den enda växten hos Bona Trädgård som var gigantisk - även den här varianten av jordreva hade en imponerande växtkraft. Jag frågade vad den här sorten hette men glömde det ganska omgående - det försvann in genom ena örat och ut genom det andra och sedan var det borta med vinden och jag fick aldrig tag i det igen.





Inget ogräs

Jordreva betraktas många gånger som ett ogräs - ganska oförtjänt kan jag tycka när den kan vara så här vacker och kraftfull. Dessutom är den tacksam att övervintra och använda igen nästa sommar.





Redan igång med planering av nästa säsong

Bona Trädgård har nu stängt för säsongen men jag är så glad att jag hittade den här pärlan till nästa sommar. Då kanske jag ändrat mig angående den röda färgen och låter kärlekspelargonen flytta in på farstukvisten i de tre lådorna som i år aldrig fylldes. Värmen kom liksom i vägen, tog all kraft och satte stopp för det mesta. Men nästa år - DÅ.

Som vanligt är jag redan i gång och planerar för nästa år - även om årets trädgård vissnade och torkade bort i hettan så kommer nästa års upplaga att prunka och förverkliga alla mina drömmar. Vi trädgårdsmänniskor måste vara världens mest hoppfulla - den bästa säsongen ever ligger alltid framför oss !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Underbar! Jag är redan igång med nästa års planering och jag ska ha RÖDA pelargoner, det bestämde jag mig för ganska tidigt efter att ha sett en väninnas balkong... fantastiskt och närapå som på dina bilder!

    Glad augusti!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Oj! Undrar vilken dundernäring dom ger den? Mina pelargoner är så taniga denna sommar...
    Underbara bilder och vi glömmer den här sommaren nu och satsar på nästa istället! Men kanske hösten blir helt underbar, hoppas det :)
    Kramis från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa