torsdag 16 augusti 2018

Vissa rosor kan man absolut inte motstå



Föll pladask

Första gången jag stiftade bekantskap med den här fantastiskt vackra rosen var i Engelska trädgården på Österlen i juli. Av alla rosor i parken och av alla Austin rosor dom hade till försäljning så föll jag pladask för den här magnifika skönheten.



Fått stå i sin lilla kruka

Jag funderade länge innan jag slog till och köpte henne. Tänkte att det skulle vara svårt att få ner henne i betongjorden i hettan hemma i trädgården. Så nu har hon stått i sin lilla kruka hela sommaren och jag har vattnat och vattnat och vattnat. Hoppas bara att hon trivs hos mig - hon skall klara zon 3 men man vet ju aldrig.




Remonterar med starkt doftande blommor

Hon blommade snabbt över i värmen efter hemkomsten men den här damen remonterar och nu är hon full i knopp igen. Jubilee Celebration är en starkt doftande Austinros med inslag av alla sorters citrus och blommar med stora tätt fyllda blommor och kan bli lika hög som hon blir bred - si så där 1,2 m. Så nu får jag tänka till var jag skall placera henne i höst när det är dags att jordslå henne.

Rosen har fått sitt namn för att fira drottningens 50-årsjubileum. Austin rekommenderar att man sätter 3-5 rosor tillsammans - så det kanske blir till att komplettera i höst.




Blev kvar i förrådet

Idag kände jag att jag inte kunde låta henne stå kvar i sin kruka längre utan tömde en av de stora krukorna jag köpte förra året för en avskedspresent från mitt gamla jobb som jag planterade ett grönt gräs i som aldrig blev som jag tänkt mig.

Nu känns det självklart att det skall vara rosor i de här vackra krukorna. Den andra står fortfarande i förrådet med gammalt fjolårsgräs i - så går det till i den här trädgården !




Lycka i trädgårdsformat

Blir så glad över nya knoppar när rosorna remonterar - får njuta lite till tills det är dags att jordslå henne i höst.





Äntligen kan man trädgårdera igen

Vanillatageteserna har hållt sig jättefina hela sommaren i sina krukor och håller nog till frosten kommer också medan flera av de andra sommarblommorna gjort sitt. Man har bara behövt putsa lite ibland för att ge plats för nya knoppar som kommer hela tiden - en väldigt tacksam blomma, liksom alla tagetesar.

Idag har jag klippt ner lavendelhäcken på framsidan och det var ljuvligt att få trädgårdera igen - det har varit sällsynt av den varan den här extremheta sommaren. Hoppas det blir annorlunda i höst !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Den är så ljuvlig! Har den själv, och maken till god doft på en ros finns inte, och färgen är så läcker också! Lite tung i blommorna, men det är den förlåten för!

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hvor er det en smuk rose Isa. Tror da den må på ønskelisten ;)
    Rigtig god weekend

    Klem, Lone

    SvaraRadera
  3. Det er så smuk en rose Isa og jeg har skrevet den op på min liste.
    Jeg har altid en liste til at ligge med ønsker på roser.
    Dem kan man selvklart ikke få nok af.

    Klem og dejlig weekend
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Åhh vilken ros! Det blir flytt i höst...till ett hus med röda rosor! Jag som aldrig haft en endaste röd ros i min trädgård :)
    Nu efterlängtad helg, jag ska bara vila och njuta av sensommarsol...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. This outside greenhouse display is so beautiful. I love the flowered plants wrapped around the greenhouse. Thanks for the share, hope you have a fantastic weekend. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa