torsdag 1 maj 2014

Kryddtorn av zinkbaljor - prydnad i köksträdgården !



Yes - en sån vill jag ha !

Den här idén såg jag på Claus Dalbys blogg för ett tag sedan och kände direkt att Yes - det där vill jag ha i min köksträdgård !

Så idag skred jag till verket - maken fick hjälpa mig att flytta in det gamla symaskinsbordet till köksträdgården som härligheten skulle stå på och sedan var det bara att plocka fram zinkbaljor och fylla med jord och börja stapla.




Zinkbaljor hade jag ju redan eftersom jag har haft det temat i köksträdgården, men den där lilla på toppen saknades så det löste jag med en liten vattenkanna i zink i stället.




Zinkbaljor med bra balans!

Provade först med två  baljor + vattenkanna men det blev obalans mellan baljornas storlek så det blev till att fylla ytterligare en balja med jord. Får nog höja balja nr 3 lite och sänka nr 2 så blir det nog lite bättre balans ser jag nu när jag tittar på bilderna. Tvåan saknar botten så det går att "borra" ner den lite till i jorden. Hade mynta i en rabatt som spred sig ohejdat så den fick fylla tvåan.




Prydnad i köksträdgården !

I den stora baljan, balja nr 1, skall olika sorters timjan, oregano, dragon och persilja planteras så snart det blir varmt nog att plantera när de kalla nätterna gett sig. I den översta baljan kan jag tänka mig smultronplantor och kanske även i vattenkannan. Rosmarin, basilika och gräslök får stå i separata krukor.

Det har varit jätteroligt att rådda runt i köksträdgården och det skall bli så kul när kryddorna väl är på plats. Tornet ger också bra arbetshöjd när man vill klippa kryddor till matlagningen förutom att det är en prydnad i köksträdgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Verkligen fiffigt. Snyggt med.
    Här bor kryddorna på ett annat sätt. kommer bilder senare
    Önskar dig en skön Fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Både kul och vackert.
    Inte så lätt att få tag på baljor i olika storlekar precis så jag får nöja mig med mina spannar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Urbra idé! Kanske nåt att ta efter på min pyttebalkong, stapla på höjden borde ju gå!!

    Tack för inspirationen, som vanligt när man kikar in hos dig!

    Kramar från Eva-Maris

    SvaraRadera
  4. Fint!! Jag såg också Claus bild på detta och tänkte precis som du. Jag har en massa zinkbaljor, så jag får se om jag gör en jag med!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Nämen se där! Ännu ett roligt tips. :-)
    Hoppas att du får en riktigt skön helg med en massa vila och trädgårderande!

    SvaraRadera
  6. Men vilken lycka att ha hittat din blogg OCH att få följa ert arbete med det fantastiska växthuset!
    Vi är precis i startgroparna för att göra ett men ett betydligt mindre men lånar gärna lite inspiration från er.
    Kanske skall föreslå mannen att avsluta med ett giftermål också..........vilken härlig ide :=)
    Mvh
    Iren

    SvaraRadera
  7. Såå snyggt! Bra tips där! Underbara bilder som vanligt...
    Önskar dig en skön helg!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Kul idé! Det blir en slags levande installation. Också ett bra sätt att hålla reda på kryddor som gärna sprider sig. Om man vill odla olika myntor tex.

    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig idé!!! Bra med lagom arbetshöjd också, kanske något att ta efter... (Kommer aldrig så långt tyvärr)...
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  10. Häftigt! Jag har ju en zinkbalja med totalt sönderrostad botten, fick visst en idé här ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Vilken bra idé! Ser jättefint ut!!Underbart vacker dag här i Wales idag!

    SvaraRadera
  12. SMART det måste testas och tacka för dina braiga tips!
    Ulrika

    SvaraRadera
  13. Så häftigt, urgulligt med lilla vattenkannan på toppen!

    SvaraRadera
  14. Jättefint men jag är alldeles för rädd om mina baljor ... men ideer fick jag, tack för titten
    Kicki

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa