måndag 19 maj 2014

Hoppar i stövlarna och jordar mig !




Ett stilla skönt regn !

Den här helgen blev det inte så mycket trädgårderande och i dag regnar det ett stilla skönt regn som lockade ut mig i trädgården för att ta några bilder. Gillar att hoppa i stövlarna och regnjacka och strosa runt i trädgården och filosofera medan regnet långsamt rinner nerför kläderna - det ger ett välbehövligt lugn samtidigt som man jordar sig. Dessutom behöver växterna verkligen regnet efter de senaste dagarnas varma väder.




Det nya landet vid ruinen som vi grävde förra sommaren  har jag nu börjar fylla upp med växter. I fjol var det jättetorrt och vår lerjord gick det knappt att gräva i  - så nu är det lättare när jag haft på ytterligare några påsar med barkmull/kogödsel och regnet som kommit i omgångar har också bidragit till att det är lättare att gräva.




Snabbväxande dam !

Här skall Etüde-roserna (HÄR kan du se vilken kraftfull färg rosen har) som planterades i fjol på både sidor om gluggen i ruinen få klä in ruinbygget på den här sidan. Rosorna syns inte på bilden, men dom finns där och har överlevt vintern. Dom skall kunna växa 1,5 m på en säsong så det hoppas jag på !

Sedan har jag satt en hel del egenuppdragna stäppsalvior och flyttat dit frösådda fingerborgsblommor.
Tre st lågväxande dahlior i vita och rosa nyanser grävde jag ner häromdagen och även några frösådda daggkåpor fick flytta hit samt någon näva, solhatt, stockros och brudslöja. Sedan får direktsådda vallmor täcka upp resten av landet så det inte blir någon bar jord. Den enda planen jag har är att den skall innehålla växter som sedan går igen i perennalandet så det harmoniserar och bidrar till helheten.

Den här planteringen skall förlängas successivt åt båda hållen - det blir en liten bit i taget !




Är såå förtjust i den här zinkhinksplanteringen som står i gluggen i ruinen - det är första gången jag har ranunkel i en krukplantering och jag tittar till den och njuter varje gång jag går förbi. Dessutom hörde jag att man kan övervintra knölen och plantera den igen nästa år - hoppas det stämmer !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Så fint du har det! Ruinen ser verkligen härlig och inbjudande ut. Växterna på "utsidan" kommer att bli pricken över i:et.
    Ha en riktigt härlig vecka i ditt paradis!
    /E

    SvaraRadera
  2. Så härligt ni har det med ruinen sånt gillar jag. jodå de går att övervintra men jag klarade det inte lycka till med dina.Ranunkler är så vackra blommor älskar dom I år har jag inte köpt några det bara blev så.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Åh vilka härliga bilder från en lika härlig trädgård...och visst är det skönt att vara ute och filosofera lite i regnet och doften av blommorna efter regnet, hmmm.
    Önskar dig en fin vecka och tack för din söta kommentar om ödehuset!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fint det är och kommer att bli! Det låter som om vi har ungefär samma filosofi för rabatter, mycket av allt som är vackert! Längtar tills vi får se bilder!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Vilka sköna bilder, visst är det skönt med regn. Om det inte blir alldeles för ofta eller för häftigt. Zinkhörnan är jättefin, jag älskar också ranunkler men brukar faktiskt inte spara dem, kanske ska testa.

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Så vackert Isa. Dina zinkhinkar ocoh ranunkeln är så fina. Det kommer att bli en kanonrabatt med de växterna du räknar upp. Ska bli kul att se den så småningom i full blom.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa