tisdag 29 april 2014

Tulpangrupper i vitt och gult toppad med vita hjärtan!




Dom kom tillbaka !

Hösten 2012 satt jag en massa lökar av den gula dubbelblommande Monte Carlo, Purissima (vit enkelblommande) samt ytterligare en gul enkelblommande tulpan i grupper om ca 20-25 st/grupp i delar av landet runt husets västsida. Dom fick en rejäl giva benmjöl efter blomningen i fjol att ta med sig ner i löken och blommar lika överdådigt i år !




Är speciellt förtjust i Monte Carlo för sin maffighet med alla de dubbla kronbladen. I fjol blommade tulpanerna runt den 20:e maj så det är tidigt i år eller också var det sent i fjol.




Bergsklinten nästlar sig in !

Hoppas ha kraft att fullfölja rabattanken i höst och plantera ytterligare minst 100 lökar - målsättningen är att fylla hela rabatten med blommönstret. Purissimon tar upp den gula färgen i botten av blomman och håller ihop gruppen. När den öppnar sig helt i solskenet syns det ännu bättre.

Bergsklinten som tidigare bodde i landet och som jag håller på att försöka utrota har nästlat sig in och gömt sig bland alla tulpaner så det skall bli intressant att se hur det blir när den sätter i gång att blomma - naturen själv kanske är bäst på det där med färgsättning och form!




Vita löjtnanten bryter av !

Mellan tulpangrupperna har jag planterat vit Löjtnantshjärta som tillför en helt annan form och bryter av samtidigt som den harmoniserar i färgvalet.

När tulpanerna och löjtnantshjärtan blommat över är det dags för ettåringarna att ta vid i samma färgskala adderad med orange. Gullskära, ringblomma, vit rosenskära och tagetes väntar nu i sina fröpåsar !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Jätteläckert! Så fint det blev med det vita Löjtnantshjärtat bland tulpanerna. Det skriver jag upp i min Inspirationsbok. :-)

    Ha en härlig vecka!

    SvaraRadera
  2. Så fint! Har lite svårt för gult i min egen trädgård, men det kommer visst något litet ibland. Till exempel satte jag gula krokus i höstas, det har jag aldrig haft förr.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Men åhhh så vackert Isa!!!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  4. Oh, vad härligt med vitt och gult. Har nog aldrig planerat lökplantering. Det här ger inspiration. Ska se till att mata mina med benmjöl när blomningen är över. Lite omsorg skadar aldrig😄

    SvaraRadera
  5. Ska bli kul att följa din rabatt, eftersom jag inte har så mycket eget i gult längre fram på sommaren. Läckra bilder!

    Önskar dig en trevlig Valborg
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Så jättefint! Den gula tuplanen är så läcker. Vilken fin kombo!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Gillar verkligen den gula tulpanen Monte Carlo! Snyggt med det gula och vita.
    Må så gott!

    SvaraRadera

  8. Snyggt!!!

    Ha en skön helg!

    Kram Helli

    SvaraRadera
  9. Väldigt fräscht och fint! Gult och vitt är underbart tillsammans och med vita löjtnantshjärtan blev det ännu bättre.
    Trevlig helg! (la ett brev på lådan till dig idag)
    kram Luna

    SvaraRadera
  10. Vad läckert! Lyser verkligen upp med det gula o vita ihop!

    Kram på dig, ha det gott! :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa