lördag 10 maj 2014

Kryddat vatten - trevligt sätt att utrota myntan på !



Odräglig mynta ger krydda !

Nu vet jag vad jag skall använda den där odrägliga myntan till som sprider sig med raketfart i landen. Under veckan gjorde jag ett lunchbesök på Rosengrens skafferi som enbart lagar vegetarisk mat med färska kryddor där dom serverade ett myntavatten som var jättegott. Aha - det kan jag använda myntan till !




Härligt att sjunka ner i korgstolen mellan ogräsrundorna och få ny energi av det kryddade vattnet. Jag toppade även med några citronskivor som tillför en friskhet i kontrast till myntan - och sen blev det ju snyggt också !




Lite enkel trädgårdslyx som ser betydligt roligare ut än vattenflaskan jag brukar släpa runt på i trädgården !




Konstnärligt tips och ett taggigt apelsinträd !

Ett annat tips kan vara att hyvla en gurka på längden med en osthyvel och trä upp på en grillpinne tillsammans med någon annan grönsak eller frukt. Här är det bara fantasin som sätter gränser. Såg detta första gången på caféet hos Lena Linderholm i Waxholm i höga vattenkannor. Deras alster var naturligtvis mycket mer konstnärliga och vackra än min,  men du ser i alla fall principen.

Sen måste jag erkänna att så där idylliskt som jag beskrev mitt växthus och trädgård i krönikan i tidigare inlägg är det inte på riktigt. Nej - i verkligheten dignar inte mitt apelsinträd av frukt, det gör det däremot hos grannen. Hos mig blommar det inte ens, den har taggar och sticks. Och oxfilé och Amaronevin - tja det kanske händer - men mest är det nog fläskfilé och boxvin.

I drömmarnas värld kan man drömma och tur är väl det. Krönikan ingick i min skrivarkurs som jag gick under förra året. Uppdraget var att beskriva en måltid för alla sinnen och då får man ta sig lite konstnärliga friheter !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Vad roligt med en skrivarkurs, jag har också gått såna! Vattnet ser gott ut, lite mojito över det hela!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Så fräscht och gott det ser ut! Jag har precis lyckats utrota min mynta... nu när jag ser dina bilder känns det plötsligt som ett misstag. Nåja. Jag kanske skaffar en ny planta. Men då får den bo i en kruka!

    Ha en riktigt härligt helg!!

    SvaraRadera
  3. uhm det ser lækkert ud - jeg må da også ha' mig en Mynte.....måske kan jeg så også få en Mojito at smage :-)

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt härligt ut. Tål tyvärr inte citrusfrukter, så det får bli bara mynta. Bra idé med gurkan skuren på längden.

    SvaraRadera
  5. Efter det här inlägget har jag faktiskt blivit lite vänligare inställd till den där myntan. Ska verkligen testa, så tack för tips och läckra bilder!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Mmmm, ser riktigt fräscht ut! Och gurkpinnen ser ju hur konstnärlig ut som helst, jag kan inte föreställa mig att originalet var bättre! Tack för tipset!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset! Jag testade "gurk-frukt-pinne" i vattenkaraff idag och det blev jättesnyggt och barnen drack också massor med vatten! ;)) Susanne

    SvaraRadera
  8. Himmel vilken fräsch bricka med frisk dricka. Använder också mynta i vattnet, även om jag sällan dukar så fint. Allra mest använder jag bladen till te både färska och torkade, varmt te och iste, dessutom är myrorna gods efterrätter och på bakverk. Hoppas du kan försona dig med "ogräset" : )
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Ser att stavningskontrollen skrev myror istället för myntor och det blev ju lite kul. Antar att du fattar ändå.
    Anette

    SvaraRadera
  10. det där ser ju proffsigt värre. får nog tänka på lite sånt nu när det blir finare på min koloni med.
    Jag brukar göra mynta saft av min mynta. just nu är den så liten så det blir nog ingen år.
    det är väl så det är bra att kunna leva på sina drömmar ibland speciellt när man är trött och sliten.
    Ha en fin början på vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Tack för tipset med myntavatten! Såg väldigt fräscht och lockande ut!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  12. Men åhhhhhh... det där måste jag testa genast!
    Själv plockade jag in blad av min nyinskaffade grape-mynta och gjorde te på... hjälp va gott det blev!!!!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa