torsdag 15 maj 2014

Skall det äntligen bli slut på regnvåta morgontidningar nu ?



Nu är maken trött !

Maken hade börjat tröttna på att hänga morgontidningen på tork på köksstolarna innan han kunde läsa den, så för ett tag sedan (eller för att vara mer exakt var det nog redan i slutet av förra sommaren) fyndade jag en ny brevlåda på loppis för 70kr.

Den gamla i trä hade liksom gett upp i konturerna och släppte in både snö och regn, men ni vet hur det är, ibland blir saker inte av. Till slut tröt tålamodet hos maken som tyckte att jag kunde väl fixa till den där brevlådan istället för att drälla runt i trädgården i tid och otid. Så nu har jag äntligen tagit tag i det !




Den nya är gjord av plywood och mycket mer gedigen än den gamla. Grundmåla gick bra ute - sen kom regnet. Både jag och låda flyttade in i växthuset för nu skulle den bli klar - regnvåta tidningar är inte så trevliga att bläddra i till morgonteet - det tycker ju inte jag heller.




Var kom tomten ifrån ?

Sagt och gjort - lådan målades klar i omgångar och sedan väntade dekoreringen. En bård av rosor fick det bli längs nederdelen av lådan - från en annan av mina favoritservetter från Rosengården i Nora. Sedan klippte jag ut några fjärilar också som jag tänkte skulle få fladdra över lådan tillsammans med rostiga gamla beslag som jag vunnit i en utlottning hos Sofias Bod. Dom skulle rama in delar av locket. Till beslagen behövdes små nubb i gammal stil.

Vi lassade in lådan i bilen - eller jag lassade in lådan i bilen på golvet i baksätet där den precis fick plats tyckte jag. Framme vid Ovolin, byggnadsvårdsbutiken, halade jag ut lådan och bara stirrade på den - det såg ut som en liten tomte suttit på golvet där bak och ritat på den under bilfärden med en blyertspenna.

Den lådan tänkte jag inte ta med in - det fick bli enbart beslagen istället. Längst in i en låda hittades gamla nubb som passade beslagen och jag tänkte när jag skulle betala att uj, tro vad dom där kostar styck - men jag fick dom - visst var det snällt !

Nu måste lådan målas igen efter att tomten (eller kanske var det ett ihopvikt cykelställ till bilen som hasat mot lådan i varje gupp) ritat på den. Och just nu har jag faktiskt inte tid - i morgon väntar en hel inspirationsdag med massor med intressanta föreläsare och på lördag en loppisdag med bästa väninnan.

Väderleksrapporten har ju lovat soligt väder de kommande dagarna så vi kanske slipper regnvåta morgontidningar ändå. Dessutom har jag lite svårt att bestämma mig för hur slutfinishen på lådan egentligen skall se ut - jag kan ju inte ångra mig när väl lacken kommit på. Kanske blir lådan stående igen - till nästa gång tålamodet hos maken tryter, för när det är vackert väder vill jag faktiskt drälla runt i trädgården istället!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Jätte snyggt. Så duktig och kreativ du är.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vilken följetong! Nu verkar det bli fint väder ett tag så den där lådan får nog vänta. Visa den när den är klar!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Man kan bli... lite trött när saker krånglar. Men hur som helst tror jag eran lilla brevlåda kommer bli jättefin i sluta den :)
    Mvh Marie

    SvaraRadera
  4. Åh! har du så nära till ovolin! vilken lyx! Jag älskar ovolin, målar helst bara med tempera. Bin kanske? de kan behöva lite stöd.

    SvaraRadera
  5. Så jättefin din brevlåda blev! Trist med den retsamma "tomten", men det där fixar du säkert till.
    Ha en skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Tack Isa för alla fina bilder och all inspiration som du delar med dig utav. Ha följt din blogg under året som gått och tack vare dig har jag kunnat skapa ett växthus med "Isa inspiration". Denna sommaren kan vi njuta av allt grönt och skönt som frodas där inne.
    Med vänlig hälsning
    Susanne

    SvaraRadera
  7. Tack Susanne för att du skrev och berättade - det gör mig såå glad och rörd !
    Hoppas ni får en underbar sommar i växthuset !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Man får en känsla av att man kommer att få mycket roligare post i en sån också, kanske inte så mycket räkningar? Hoppas!

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Ja, jag håller med Jenny, Du lär troligen få mycket roligare post med en så fin brevlåda. Vilken brevbärare skulle vilja lägga räkningar i den?

    Du är så pysslig så! Och jättefint blir det! Sånt där har jag tyvärr aldrig tålamod med. Jag blir bara irriterad när jag får lim på fingrarna och sedan fastnar överallt...

    Ha en härlig söndag

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Det var Charlotta som var med oss.
    Hon hade allt lite koll på oss tror jag.
    Kram till dig från mig
    Annika

    SvaraRadera
  11. Det blir ju en jättefin låda! Brfa idé med decoupagetekniken.

    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  12. Hi hi... ja så kan det gå! ;)
    Du är inte som jag då som tar första bästa spik och drämmer fast, för att bli fort klar...
    Den blir nog kanonfin med beslagen på... en liten varning dock... rosten brukar rinna och missfärga! Kanske du kan lacka på dem?

    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa