torsdag 22 maj 2014

Loppisfynd som silar ljuset och Mors dagsblomma i förskott !




Vi höll ut till slutet !

I lördags var jag och bästa väninnan C på auktion där det mesta gick superbilligt. Vi höll ut ända till slutet och ramlade in på Ingeborgs en minut innan kocken stängde köket - helt utsvultna. Sen hann vi både äta mat och fika innan dom stängde efter oss.

Jag ropade in damajeanen på bilden för 50 kr - dessutom stod den i en korg så nu har jag en hög korg att plantera i också - såna fynd gillar jag. Den har fått stå några dagar med diskmedel i och är nu så ren det går att få den tror jag. Det är gammalt bubbligt glas som silar ljuset så vackert.




En hel kartong med lakan och örngott landade också hos mig - så nu blir det många fler kuddar med decoupage i växthus och trädgårdssoffor !




Favorit i zinkhink !

I går på Blomstermarken hade dom precis plockat upp Mors dagshortensior när jag klev in så jag ropade in maken och nu står Mors dagsblomman i en zinkhink i köksträdgården. En klar favorit som det gäller att vattna ofta så den inte torkar ut - som tur är ryms det ganska stor jordvolym i en zinkhink.

Satt upp tygremsor i armeringsställningen tills murgrönan som är nysatt har kommit igång ordentligt. Tidigare sådde jag luktärtor i landet men de senaste somrarna har solen inte kommit åt så nu får det bli en grön inramning istället.



Hoppas på portalbygge !

Annars är det bråda dagar nu med plantering av allt möjligt och flytt av växter - trädgården känns mest som en arbetsplats som aldrig blir riktigt klar inför sommaren.

Till helgen hoppas jag på den stora Morsdagspresenten. Hittade stolpar på Blocket där ägaren var så snäll att han levererade hem dom till trädgården under veckan - så nu ligger dom där och väntar. En del skall klyvas och sen hoppas jag att det blir portalbygge i helgen till köksträdgården - äntligen - så här nära har vi aldrig varit !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Isa! Återigen ett inspirerande inlägg! Spännande att få se ditt kommande projekt. Önskar dig en fin helg och vi båda fortsätter våra trevliga arbeten i våra trädgårdar.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Vilka fynd du gjort.
    Lycka till med morsdagspresenten:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vad fint med blommor och dina fynd! Härligt!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Vilket fynd! Gillar verkligen auktioner. Gamla lakan kan man ha till mycket, fast priserna brukar bli ganska höga.
    Lycka till med portalbygget.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Alltid lika fint hos dig! Och vilka fynd du har gjort. Ska bli spännande att följa portalbygget i köksträdgården.

    Tack för jättegullig kommentar hos mig!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Auktioner är roliga när man gör fynd. Vilken fin färg på Mors dag blomman! Jag fick en blå Endless Summer förra året i samband med det tragiska du vet som hände. Den står i kruka då som nu, men jag hade den nedgrävd i kökslandet i vintras. Jag är mycket mån om att den ska leva eftersom den är ett ovärderligt minne.
    Känner igen mig i uttrycket arbetsplats, fast nu så har jag börjat städa undan på tomten och planteringsborden.
    ha en bra mors Dag!
    Luna

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Vilken fin blogg du har! Glad att jag hittat hit!
    Ja, damejeanner är underbara att smycka trädgården med, jag har samlat på mig några stycken genom åren som står i min trädgård lite varstans.
    Ha det fint!
    Kära till dig!
    Jenny

    SvaraRadera
  8. Kram till dig skulle det såklart stå! :))

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa