måndag 23 september 2019

Oväntat besök i rabatten, växthusmys och avklippta rosor



Fruktansvärt kallt

Igår var det fruktansvärt kallt här och något trädgårderande fanns inte på kartan även om jag huttrande gick en runda och klippte av några rosor av Jubilée Celebration, jätteverbena och strandkrassing och la i vatten i en zinkgryta. Det är enda gången man verkligen ser rosens vackra blommor som annars nickar med nacken på rosbusken.




Stängda dörrar och elkaminen på

Eftermiddagsfika intogs inne i växthuset med stängda dörrar, levande ljus och elkaminen på högsta. Filtar plockades fram och skållhett tee hälldes upp i keramikkopparna från Nittsjö som värmde både frusna händer och kroppar.




Finns på torget

Det är tur att dom säljer sensommarblommor på torget när jag inte har några egna i trädgården. Under lördagen var det ett fantastiskt fint väder och alla uteserveringar i stan var fortfarande öppna. Härlig stämning på sensommarens sista dag.




Inneboende i rabatten

Kommer ni ihåg harpalten jag skrev om för några inlägg sedan ? Han har flyttat in i perennarabatten och jag vet inte vem som blir mest skrämd när han plötsligt hoppar fram och springer för livet - han eller jag. Och det är just i perennarabatten jag har planerat hösten med grävning och omgörning. Så länge han inte äter upp mina växter så får han gärna boa in sig i rabatten - lite trevligt med vilda djur i trädgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Så vackra Rosor förstår att du vill ta in dem och njuta av dem så länge du har dem.Så mysigt du verkar ha det i ditt växthus måste vara härligt att sitta ner där och inta en fika.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan ! Det är underbart att ha växthuset att vara i när det blir kyligare dagar - det är verkligen hjärtat i trädgården !
      Ha det så gott/Isa

      Radera
  2. Mysigt med besök och var glad att det inte är en huggorm du har i rabatten :) Så härligt att mysa in sig i växthuset och sätta på kaminen, vilken skön vardagslyx!
    Ha en solig torsdag Isa...
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa