söndag 15 september 2019

Nu blommar strandkrassingen i framkant



Direktsådd 

Nu har strandkrassingen jag direktsått som kantväxt i rostiga rosenrabatten börjat blomma. Den var så sen att jag givit upp hoppet om den och trodde att knopparna torkat bort. Desto roligare att den nu börjat blomma i alla möjliga toner från vitt till djupaste violett.




Började med 3 inköpta plantor

Jag köpte med mig tre plantor hem i maj vid ett besök på Rosendahls trädgårdar i Stockholm och blev så förtjust i den att jag omgående skickade efter fröer och direktsådde i resten av rabatten i framkant. Dom tre plantorna satt jag framför den rostiga mjölkkrukan i rabatten.




Kan återkomma nästa år

Strandkrassingen har varit populär bland humlor och bin och jag hoppas den vill komma tillbaka av sig själv även nästa år. Trivs den kan den återkomma trots att den bara är en ettåring. Rostiga rosenrabatten står i full sol i söderläge och där skall den trivas. Den kan blomma från juni - oktober så jag har stort hopp om att den kommer att lysa upp rabatten ända till frosten kommer.




Wandering Mixed

Just nu blommar den ganska glest men kan bli helt översållad med små, små förtjusande blommor. Fast jag är glad att den blommar överhuvudtaget. Den sort som jag sått heter Alyssum Wandering Mixed. 





Gått in i depån

Idag har det inte blivit något trädgårderande överhuvudtaget. Det blåser ganska så friskt ute och kroppen är helt mörbultad efter allt grävande i går och naprapatbesök i fredags. Så idag är det en bara-vara-dag - ibland behöver man gå in i depån för att hämta kraft.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Fler kreativa trädgårdsbloggare hittar du på Trädgårdsfägring DS.

1 kommentar:

  1. Ja trädgårdsarbete tar på krafterna, minsann...tycker allt värker nu för tiden. Ja det är bara att kämpa på och tänka på att man slipper lägga dyra pengar på gymmet :)
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa