söndag 29 september 2019

Generöst av fina Stadsträdgården



Nappade på erbjudandet

I flödet på facebook dök det i går upp ett intressant inlägg från Stadsträdgården - som örebroare kunde man komma till Stadsparken i dag och plocka ihop en bukett av sommarens vackra sommarblommor från blomstergatan. Klart man nappade på det.




Kreativa kompositioner

Blomstergatan mitt i stadsträdgården är fantastiskt vacker varje sommar med sina kreativa kompositioner. Blir djupt inspirerad varje gång jag besöker den. I dag klippte personalen av blommor från planteringen och placerade i stora hinkar där vi hugade spekulanter fick plocka 10 stjälkar var.




Tidigt på plats

Vi var på plats redan en kvart innan kl 11 och då var det ingen trängsel som tur var. Jag plockade blomsterstjälkar främst från den lila högväxta blomman på bilden, slöjsilja och sommarrudbeckia - alla blommor som har många blommor på varje stjälk så det blir en fyllig och spretig bukett.

När jag kom till bilen skickade jag iväg maken att plocka en bukett ur hinkarna men då hade den hugade skaran ökat till 50 personer som otåligt väntade på avklippta dahlior så hans bukett blev kanske inte så planerad som min. Mer som gott och blandat - högt och lågt.  Och svår att kombinera.




Vi hann hem precis innan regnet och det var lycka att stå i växthuset vid snickarbänken och göra iordning en bukett av mina dyrgripar.




Eftersom jag har samma sommarrudbeckia i en zinkbalja hemma i köksträdgården kompletterade jag upp buketten med några egna också.




Så generöst

Det var generöst av Stadsträdgården att bjuda in oss örebroare att få ta del av sommarens överflöd som snart tas av frosten som närmar sig mer och mer. Jag undrar bara lite över hur dom gör med dahliaknölarna  - hehe, en tanke bara. Får hålla utkik i facebookflödet !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Men så generöst och kreativt av stadsträdgården. Får man gissa att ni har en riktigt bra stadsträdgårdsmästare som verkligen vill att alla Örebroare ska gilla grönt. Och så bra att ni hade möjlighet att utnyttja erbjudandet.
    Kram Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa