lördag 14 september 2019

Makeover i långa perennarabatten har startat



Rätt växt på rätt plats

Tror aldrig jag inhandlat så många perenner som jag gjort den här säsongen. Idag hängde vi på låset när Trädgårdsväxter öppnade kl. 10 för det var sista dagen med 20 % rabatt på perenner. Jag visste ungefär vad jag skulle ha efter att ha rannsakat långa perennarabatten som inte är vad den en gång var. Den blir bara torrare och torrare och nu gäller mottot - rätt växt på rätt plats för jag vill ha en lättskött rabatt i framtiden.




3 st av varje planta

Jag köpte 3 st av varje sort av anisisop, kantnepeta, kärleksört och gråmalva. Här har jag ställt ut plantorna av kärleksört Granlunda och anisisop Black Adder efter att ha gått loss med grepen och luckrat upp jorden och grävt bort fjolårets plantor av höstanemoner som aldrig kommer att ta sig och börja blomma.

Lyckas göra misstaget att köpa höstanemoner på hösten i stället för på våren och dessutom är platsen för torr för dom. Här är också platsen där jag grävde ner dahliaknölar i våras och som sniglarna hade som nattamat tills det inte var något kvar så nu hoppas jag att det skall bli bra. I förgrunden mot stenkanten växer en rosa näva och till höger nävan Rozanne.




Härlig eftermiddag i rabatten

Det tog större delen av eftermiddagen i solskenet men nu är dom nergrävda och planterade. En liten bit av perennarabatten har fått sin makeover. Nu är det bara resten kvar. Hela rabatten skall inte göras om, men stora delar av den. En liten bit i taget så kommer man sakta framåt. Har lärt mig att glädjas över det som blir och inte sörja det som inte blev. Här är glaset alltid halvfullt.




Vackrast knoppig

Tycker egentligen att Kärleksörten är vackrast knoppig och i stadiet precis innan den slår ut. Hoppas på stora bestånd som man kan klippa av till kransmaterial i framtiden.




Blommar över snabbt

Framför Miscantusgräset växer vita höstflox som står alldeles för torrt. Dom behöver också bytas ut så småningom men har inte fått högsta prio i år. Dom blommar över väldigt fort trots stödvattning och jag funderar som bäst på om dom skulle passa någon annanstans i trädgården.




Yes - nu är vi igång!

Det var en härlig dag i trädgården trots lite starka vindar då och då. Och det är så roligt att se nygamla områden växa fram i rabatten. Kom också på att jag skall förbereda för var jag skall plantera ettåringar som jätteverbena mm nästa år och gräva och vända jorden redan i år så det bara är att plantera nästa år. Yes - nu är vi i gång !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - det kommer fler inlägg från långa perennrabattens makeover under hösten!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Härlig slutbild! Den välta korgen är så charmig. Göra om rabatter är inte kul alls, men ack så nödvändigt och ofta tar det längre tid än beräknat. Det ser redan fint ut.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette ! Korgen har hållt i många år och kommer säkert att hålla i många år till. Har tänkt länge på att göra en makeover i rabatten, men inte kommit till skott förrän nu - och nu känns det som det är rätt läge. Ibland måste saker och ting få "värka" fram.
      Allt gott !

      Radera
  2. Et ambitiøst projekt, men det bliver fint og meget nemmere i fremtiden. Det er godt du ikke er sentimental men ser det som en god anledning til at prøve nye plantekombinationer. Det store arbejde skal nok lønne sig til næste år.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Tack Ulla ! Jag börjar "se" nya rabatter framför mig och det känns så roligt !
    Allt gott !

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa