fredag 20 september 2019

Sommarblommorna som nästan sköter sig själva



Fortsätter leverera

Det är inte många sommarblommor som fortfarande levererar i trädgården men de dubbla Million Bells i mormors soffa blommar fortfarande trots att de knappt fått någon uppmärksamhet alls i sommar.




Sparsmakat med vatten

Eftersom de står i surfiniajord som håller fukten behöver de inte vattnas så ofta. Brukar ha 4 stycken växter i soffan men i år vattnade jag ihjäl en så nu är de bara tre st kvar.




Här daltar vi inte

Dom är självsanerande vilket är himla skönt - dom här sommarblommorna behöver man inte dalta med över huvud taget. Lättskött favorit som gärna får återkomma varje år.




Ogräsrensning

Igår var det en riktigt skön eftermiddag i trädgården då jag passade på att rensa massor av ogräs som bosatt sig under staketet i gruset. Det har jag nog inte gjort på hela sommaren kom jag på. Är fortfarande inte klar utan får ta lite i etapper. Detsamma gäller mellan plattor mm. Tänker att jag ger trädgården och mig själv en bra start på nästa säsong om jag gör så mycket som möjligt i höst.




Inget besök hos Monet i höst

Nu hoppas jag på en riktigt härlig helg i trädgården för nu är jag laddad att gräva och rensa och förbereda för en grönskande framtid. Egentligen skulle jag ha varit i Paris just nu och bl.a. besökt Monets trädgårdar för att hämta inspiration men resan blev inställd på grund av sjukdom. Nu hoppas jag resan blir av till våren istället och tar ändå semester till veckan och fyller på må-bra-kontot med kulturvandringar, biobesök och ljusmeditationer mellan allt trädgårderande. Inte så dumt det heller.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Fler kreativa trädgårdsbloggare hittar du på Trädgårdsfägring DS.

2 kommentarer:

  1. Sån vacker komposition! Du behöver ingen inspirationsresa till Monet precis.….
    KRAM & TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Har den enkla varianten, och den är precis lika villig att blomma.
    Vackert!
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa