torsdag 17 januari 2019

Väldoftande liljor



Höga museivasen

På byrån i genomgångsrummet ståtar nu höga väldoftande liljor tillsammans med eucalyptusblad i museivasen från IKEA. Den är så hög att den fordrar blommor eller blad med höga skaft. Först ramlade jag över ovanligt höga eucalyptusblad i en blomsteraffär till min stora lycka som passade perfekt i vasen.




Smet in i favoritblomsteraffären

En vecka senare smet jag in i min absoluta favoritblomsteraffär när jag fick 5 minuter över och blev helt förälskad i de vackra högväxta liljorna. Nu köpte jag bara en för att kolla hur den blev i vasen och sedan fick maken i uppdrag att komplettera med ytterligare 2 st i samband med veckohandlingen i den närliggande matvarubutiken.




Håller flera veckor

De här godingarna står sig i flera veckor och nu har alla knopparna slagit ut. Dom doftar underbart och fyller utan problem ett stort rum med sin väldoft. Det är underbart när man kliver in i rummet och möts av den här fantastiska blomdoften.




Nypa bort ståndarna

Floristen i blomsteraffären nöp bort alla ståndare i de liljor som öppnat sig, vilket jag inte haft hjärta att göra. Den orange färgen kan lätt färga av sig och tydligen skall liljan hålla längre om man nyper bort dom.




Ofrivilliga soffdagar

Det har varit så mysigt att ha den vackra buketten att glädjas åt när en ofrivillig soffdag utökades till flera. När utetemperaturen åker kräftgång då hänger inte min kropp med. Det är bara att vila och vänta in den tills den är på banan igen.




Nu gäller det att hålla värmen

Nu skall jag krypa in under ullfilten igen i soffhörnet med en packe trädgårdsböcker och tidningar. Bästa rehabiliteringen ever toppad med en kopp rykande varmt örtee och uppvärmd vetevärmare. Här gäller det hålla värmen i kylan. Och att ha något vackert att vila ögonen på och bli omsvept av väldoft. Då blir man varm även om hjärtat.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Så fina liljor, men tycker du inte doften är för stark? Jag klarar den inte, synd nog.

    Ha en bra dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker vas och vilka fantastiska liljor, den kombinationen förstår jag att du njuter av. Ser en Slas-målning också!

    Idag har jag spridit kärleken till dina fantastiska Linnétagetes. Ser att du blivit av med hela skörden av fröer, snacka om att fler kommer att bli lika förtjusta som du och jag är.

    Önskar dig en skön helg med en kropp som orkar lite mer.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa