lördag 12 januari 2019

Egenodlat är bäst



Inte samma sak

Jag längtar efter att kunna gå ner till köksträdgården och plocka färska egenodlade kryddor. Det känns lite fattigt den här tiden på året när jag inte har några färska kryddor till matlagningen. Visst kan man köpa små krukor i matbutiken men det är liksom inte riktigt samma sak.




Känna hur doften sprider sig

Vill dra med handen över egenodlad basilika och känna hur doften sprider sig. Basilika är kryddan framför alla andra tycker jag - älskar alla sorter.




Tittar upp

Tänk när det blir så här nere i växthuset. Massor av små skott av olika kryddor tittar upp i hinkarna. En härlig syn att mötas av när man slår upp pardörrarna.




Dragit upp under växtlampan

Något år har jag dragit upp kryddor under växtlampan i köket och planterat om i såskoppar mm.  Det kanske är ett sätt att överleva vintern tills våren i växthuset kommer och mota bort den värsta abstinensen.




Vet vad jag skall göra idag

Det får nog bli dagens projekt att få växtlampan på plats och så kryddfröer för än är det för tidigt för andra frösådder. Det är själva processen jag längtar efter  - att så fröer som sedan tittar upp och bildar en grön matta av väldoft. Där man kan gå och titta flera ggr varje dag om det hänt något. Första grodden brukar vara ett ögonblick av total lycka som får ett gammalt odlarhjärta att slå extra hårt. Det ser jag fram mot.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Jag precis så är det. Odlarhjärtat ler av lycka när första grodden tittar upp. Toppen med egna kryddor. De bidrar med så mycket och tar så lite plats.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Egenodlat är alltid bäst...sååå härliga bilder som vanligt Isa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Mmm det är nåt visst och väldigt härligt att gå ut och hämta kryddorna jag vill ha och känner för. Ska vänta ett tag till och tills vidare får timjan och rosmarin från vinterförvaringen duga.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa