måndag 21 januari 2019

Känner ni igen malvan ?



Uppriven med rötterna

Kommer ni ihåg den här godingen - malvan som frösått sig i nya rostiga rosenrabatten och som jag var tvungen att flytta i höstas när rabatten skulle göras om ?  Tänk att hon blommade ända till slutet av november och jag som var så osäker på om hon gick att flytta och tyckte att jag var hänsynslös när hon blev uppriven med rötterna bokstavligt talat.




Fröerna torkade

Snällt slog hon rot i ett av degtrågen i köksträdgården och såg tämligen obekymrad ut över den brutala flytten. Jag försökte ta fröer ifrån henne innan vintern kom för att garantera plantor till nästa sommar men det gick inget vidare - dom torkade.




Är hon en Zebrina ?

Jag tror att jag har lokaliserat vilken sorts Malva den här vilda fröken är - nämligen en rödmalva vid namn Zebrina. Är det någon som har haft den malvan i sin trädgård tidigare och känner igen henne? På bilderna på fröpåsarna ser hon lite annorlunda ut så det är inte säkert jag prickat rätt. Jag skulle bli grymt besviken om jag skickade efter fröer och det dyker upp en helt annan malva i rabatten.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Åh hvor er den smuk. Jeg kender den desværre ikke, så kan ikke hjælpe.
    Håber den dukker op igen nu til foråret.
    Rigtig god dag.

    Klem, Lone

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Tror att du prickat rätt, beträffande namn. Den är väldigt vacker. Har vita och rosa malva som lever ett eget liv i trädgården. De kommer upp lite här och där, och det får de gärna göra. Skickade efter frön till en röd malva som heter Purple Satin, hoppas jag lyckas med den. Din är otroligt vacker.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Jeg kender den desværre ikke Isa.
    Men smuk er den. Elsker stok roser.
    Mine får desværre altid rust. Så nu er de hevet op og nye plantet......

    Dejlig dag
    Klem

    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa