söndag 6 januari 2019

Ultimata växten i olivkrukorna utanför växthuset

Första sommaren med växthus 2010


Inget växthus utan olivkrukor

De stora olivkrukorna framför växthuset fick vi av en snäll granne med blomsterbutik för många år sedan som helt plötsligt helt tröttnade på dom och ringde och erbjöd oss dom. Det var bara att hämta skottkärran och gå runt kvarteret och köra hem dom. Det var några år innan vi byggde växthuset och det var först när dom fick ett växthus att luta sig mot som dom fann sin rätta plats i trädgården. Nu har jag väldigt svårt att tänka mig växthuset utan dom.




Lyckad kombination

Det har under årens lopp varit väldigt olika vad som varit planterat i dom. Här var det en ganska lyckad kombination av yvig lobelia och afrikansk margerit. Det är den här livskraften jag vill ha varje sommar men det är inte ofta som det blir så.




Ibland har jag haft rosor och njurvinda och just det här året växte rosen ganska bra.




Andra år är det hängväxten jordreva som tagit över och rosen nästan tynat bort.




Andra år har krukorna runt om blommat bra så då har det inte märkts så mycket att just blommorna i olivkrukorna inte levererat som i mina drömmar.




Ultimata växten

I natt när jag inte kunde sova kom jag på den ultimata växten till olivkrukorna. En ren snilleblixt slog mig som en klar insikt. Det är klart som korvspad att årets växt i olivkrukorna skall vara en rosa Svartöga. Precis en sån jag haft på framsidan förra sommaren och som växte över alla bräddar tills jag en helg i slutet av sommaren åkte bort och maken glömde vattna den.

Den kommer bli fantastisk i olivkrukorna. I alla fall i mina drömmar. Den kan växa både uppåt och slänga sig hämningslöst åt alla håll och breda ut sig.




Återvänder till Bona Trädgård

Har inte hittat några fröer till rosa svartöga så jag hoppas att Bona Trädgård 4 mil söder om Askersund har den i sitt sortiment i år också. I övrigt ett fantastiskt ställe med världens största kärlekspelargoner.  Får planera in ett besök lagom till Mors dag i maj. Bilder från Bona hittar du HÄR i tidigare inlägg.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Tror också att ett svartöga kommer att bli fantastiskt och så tycker ja du verkar lyckas med det mesta. Alltid superfint runt ditt växthus.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det kommer verkligen att bli vackert! :) Vilken lycka med sådana vackra urnor. Och ännu roligare när du fått dem från någon du känner, så klart. Älskar när en vaknar sådär på natten och har löst ett problem som en funderat på. Coolt hur hjärnan jobbar ändå.
    Kram!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa