onsdag 27 juni 2018

Ny ståtlig dam och en italiensk nykomling i köksträdgården




Hade fröer redan

Tänk att det är första gången jag har den här ståtliga och högresta damen i trädgården. Har ju sett henne i många planteringar genom åren och alltid beundrat och tänkt att  nästa sommar ska jag så fröer men inte förrän i år blev det verklighet. Hade fröer redan i min frölåda som jag fått av någon bloggvän (tack snälla !)  så i år blev det äntligen av.





Toppade aldrig

På grund av värmeböljan hamnade hon inte alls där det var tänkt för helt plötsligt var det bara dags att få ner alla plantorna i jorden innan dom skulle dö utmattade av torka. Därför hamnade några i den stora zinkbaljan i köksträdgården, andra i andra zinkhinkar och baljor och i de stora degtrågen i köksträdgården.

Toppade aldrig plantorna utom några som jag testade på och tyckte att de blev konstiga så nu är plantorna väldigt höga men jag ser att hon även kommer kraftigt både nerifrån och underifrån (även om det inte syns på bilden).



Så DYRT !

Fick nästan en chock när jag såg vad EN planta av jätteverbenan kostar på handelsträdgården - då känner jag mig rik när jag åker hem och strösslar med mina egenuppdragna.





En annan nykomling

En annan växt som är helt ny i köksträdgården i år är grönkål Nero di Toscana - fröer från Franchi. Den drog jag också upp innan och planterade sedan ut plantor i köksträdgården tillsammans med orange kryddtagetes, jätteverbena och ett gräs som kommer att blomma med vita små sidensvansar.





Växer kanonsnabbt

Den har växt enormt och jag satt den mest för utseendet skull - för att den är så himla fin tillsammans med kryddtagesen som bildat små knoppar men som inte riktigt kommit igång än. Om ytterligare en månad är nog alla lådor, baljor och hinkar smockfulla med blomster.





I de riktigt italienska kvarteren

Vet inte riktigt hur jag skall använda grönkålen även om jag för alltid kommer att minnas en fantastisk pasta med grönkålssås på en restaurang i Rom för många år sedan. Vi letade oss via guideboken fram genom de riktigt genuina italienska kvarteren och när vi fann adressen fanns det ingen skylt eller ens ett handtag att öppna dörren med, men väl därinne dolde sig en fantastisk liten gourmetrestaurang med rödrutiga dukar på de runda små borden och världens godaste mat. Älskar att gå på upptäcksfärd i främmande länder.

Grönkålspaj kanske kan vara något - vilket blir en utmaning för en allergiker som mig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Nu läser jag på Franchis hemsida att det är en svartkål jag satt - kanske är det inte så stor skillnad på grönkål och svartkål. Nu kommer jag ihåg att jag valde svartkål för att den skulle gifta sig så bra med den oranga kryddtagetesen DS.

4 kommentarer:

  1. Så kul att du lyckats med jätteverbena. Den kan man verkligen ha många av för den passar överallt.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Visst är dom fina, jätteverbenorna. Så roligt att du lyckades så bra vid första försöket. Själv har jag bara kommit till tanken ännu. Men jag vet också att dom är jättedyra att köpa så vill man ha är det mest ekonomiskt att så dom själv.
    Svartkålen 'Nero di Toscana' är jättesnygg och i synnerhet i kombination med andra växter. Den blir säkert jättefin ihop med din kryddtagetes. Hade den förra året tillsammans med röd solhatt 'Magnus'. En fantastisk kombination som jag också kan rekommendera.
    Besöket på restaurangen låter verkligen härligt. Själv så skördade jag inte mycket av min svartkål, tyckte den var för snygg och sedan kom rådjuren och åt upp den.

    Önskar dig en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Jag odlar samma sorts svartkål - Nero Di Toscana - som du gör, den är både vacker och god!
    Gifter sig fint med både Linne'tagetes och ringblommor tycker jag.
    I år köpte jag färdiga små plantor från KLOSTRA handelsträdgård, och som vanligt levererar dom fantastiskt fina små plantor.
    Man väljer själv vilken vecka som passar när man vill få hem leveransen, klockrent om tid och plats för frösådd inte räcker till något år!
    Köpte även plantor av grönkål, purjolök och en Babygurka som växer så det knakar i vårt uterum, har redan skördat massor av dessa små godingar. Barnbarnen älskar att plocka dem där dom hänger och dinglar.
    Jag köper alltid mina sättlökar av vitlök hos dem också och får makalöst fin skörd varje år.
    Ha det så fint i solen Isa!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Jätteverbena och svartkål är favoriter här sen länge. Svartkålen passar till alla möjliga sommarblommor och som råvara använder jag den som annan kål. Långkål, kålchips, strimlad stekt kål i pasta med valnötter och grönmögelost är en annan favorit. Får en god sötma när man fryser ner och plockar fram ur frysen till vintern.
    Jätteverbenan brukar jag aldrig toppa. Den ska segla högt däröver de andra primadonnorna i lådan. Går förresten bra att övervintra frostfritt.
    Det blir säkert inte sista gången du odlar dessa växter.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa