måndag 4 juni 2018

Linnétagetesen har fått sällskap




Börjar komma i ordning

Solen steker i köksträdgården  på eftermiddagarna och det är skönast att vara där tidig förmiddag eller kväll.  En del har kommit i ordning. I den stora zinkbaljan har Linnétagetesen fått sällskap i år av jätteverbena, grönkål och ringblommor. Plantorna såg så taniga ut så jag tyckte det behövdes fyllas upp. Nu brukar ju just Linnétagetesen breda ut sig något enormt ju längre sommaren avancerar så det kanske blir trängsel om utrymmet istället.

I degtråget till höger har också blommor fått flytta in. I år har jag satt plantorna i mönster så det skall bli jättekul att se hur de blir när de utvecklats och växt till sig.





Dold bakom rosor

Rosenbusken som flyttat in av sig själv hade vuxit sig så stor att den helt skymde min vakande ängel på sin piedestal. Jag fick kämpa lite för att flytta den 15 cm för den var så tung,  ändå tog jag isär den i tre delar.  Nu syns ängeln i alla fall och rosenbusken får växa som den vill i bakgrunden.





Strösslar med grönkål

Grönkålen har jag dragit upp från frö och den tog sig blixtsnabbt. Det blev många plantor som jag strösslar med lite överallt i trädgården.





Sån är jag

Tycker det är så snyggt att blanda grönsaker och blommor och framför allt att blanda in grönkål bland sommarblommorna. Har den mer för utseendet än att skörda av den och äta upp. Sån är jag.

Nu hoppas jag på en skön kväll med LAGOM temperatur så jag kan fortsätta planterandet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Så fint det kommer att bli med din blandning! Jag ha fått rätt många röda grönkåls plantor som jag ska placera ut. Här får det bli en Grönhålshäck:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Du har det altid så smukt og inspirerende.
    Dejlig 5. juni til dig. I dag er det Danmarks grundlovs fødselsdag.

    Klem
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Ser att du har mycket tagetes i krukorna, ser vackert ut. Även jag som egentligen aldrig tidigare uppskattat tagetes har den i ett flertal krukor.
    Fortsatt skön sommar!
    Birgitta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa