lördag 9 juni 2018

Näs-pekar-resa med loppisfynd och Slabang



Helt plötsligt glömde jag bort alla mina allergier

Idag for vi äntligen på en liten utflykt, jag och maken. Det var ett tag sedan sist. Med två operationer tätt efter varandra för maken har det blivit mycket tid för rehabilitering i hemmet. Att komma ut och se något annat var väldigt välkommet för oss båda. Vi drog iväg strax före kl. 10 innan hettan blivit alltför stark och utmattande.

Efter att vi fyllt på jordförrådet åkte vi raka vägen till Tant Grön och placerade maken i skuggan under tiden jag rände runt och kompletterade upp lite plantor som spetskål och gul kryddtagetes till köksträdgården. Sedan smakade det bra med en fikapaus där jag helt plötsligt "glömde bort" alla mina allergier och gick all in på en Slabang (trekantig tårtbit fylld med grädde, banan och marsipan). Stärkt (för stunden) kunde vi sedan fortsätta vår färd.





Näs-pekar-resa

Det är så roligt att åka på en "näs-pekar-resa" där man bara stannar till vid en skylt vid vägen och vi hittade fler handelsträdgårdar, inredning-på-landet-butiker och en och annan loppis. På en för mig helt okänd loppis med bara fina saker hittade jag den här flaskan som förmodligen är en karaff eftersom den har en urholkning i toppen så man kan hälla ur den. Det är en sådan där sak som "talar till" en och som absolut måste följa med hem. Under årens lopp har jag blivit lite kräsen och väljer med stor omsorg vad jag släpar hem nu för tiden.





Vad står emblemet för ?

Idag tycker jag det är lite svårt att avgöra vad som verkligen är gammalt och vad som är nytillverkat. Tror ändå att detta är en gammal flaska och det skulle vara kul att få veta vad emblemet står för. Får nog slå i några nummer av Hem & Antik och undersöka saken under kvällen.

Slabangen slog tillbaka kan jag meddela. Istället för grillat till kvällsmat petade jag i mig melon och vatten och stillade illamåendet. Ibland behöver man sina påminningsresor.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa