onsdag 20 juni 2018

Ljuvliga rosenknoppspelargonen Princess Filippa




Ny favoritdam

Jag har fått en ny favoritpelargon - Princess Filippa. Jag beställde henne som liten stickling, främst för att hon hade samma namn som ett älskat barnbarn. Hon anlände i mars och har sedan dess vuxit rejält och börjar leverera de första knopparna och blommorna.





Kraftig och snabbväxande

Hon ser ut bli en riktig kraftig och snabbväxande pelargonfröken och jag tackar Pelargonfönstret för den fantastiska näringen som jag tillför vid varje vattning.





Har sällan sett en sådan vacker rosenknoppspelargon - är helt tagen.





Massor av sticklingar

Beställde en omgång med 3 sticklingar så nu har jag flera av den här fantastiska pelargonen som tillhör Royalserien. De andra ca 20 sticklingarna har också börjat blomma och sätter knopp så nu är det pelargoner nästan överallt i växthuset.





Emma tulpan

En annan skönhet som blev en ny favorit redan förra året är Tulpanpelargonen Emma som nu också börjat blomma i växthuset. Bladen är mörkgröna och blanka och växtsättet är kraftigt med grova grenar.




Håller på sig

De ljust rosa knopparna slår aldrig helt ut utan påminner om knoppiga tulpaner. Ljuvligt.

Nu när det blåser och regnar trivs jag alldeles förträffligt i växthuset i sällskap av de förtjusande pelargondamerna Filippa och Emma. Det är så rogivande att pyssla om mina damer och plocka torra blad och överblommat. Att bara vara och andas ut efter att ha levererat en prognos för året på jobbet som innebar mycket sifferarbete och tankeverksamhet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Så artig å se at du er så glad i pelargonier. Vakre bilder :)

    SvaraRadera
  2. Pelargoner är det lätt att bli förtjust i och din rosenpelargon är väldigt fin.
    Glad midsommar!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Så mange lekre Pelargonier du har!
    Prinsesse Filippa var aldeles nyyyydelig!
    Mange hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  4. Läckra madamer! Mina enkelblommande kommer att få gå hädan efter denna säsongen. Är så trött på att de skräpar så mycket, men rosenknoppspelargonerna och några till ska få stanna.
    Du har verkligen byggt dig en oas på alla sätt. Pulsen går ner bara av att titta på bilderna.
    Kram på dig. Hoppas du haft en fin midsommar.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Love that rich flavored flowers!
    I`m your new subscriber in GFC
    Follow back? Sunny Eri: beauty experience

    SvaraRadera
  6. Så många fina sorter! 💕
    Jag beställer oftast nya sticklingar varje år, kan liksom inte låta bli.
    Sutarve på Gotland levererar alltid sticklingar i toppklass!
    Oftast överlever dom vinterförvaringen också.
    Ha det fint i sommarvärmen!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa