söndag 24 juni 2018

Blomsterarrangemang i patinerad soppterrin



Blev inspirerad

Efter att ha legat i halsont hela midsommarhelgen masade jag mig i dag in i duschen och blev lite piggare, så pass pigg att jag kunde ge mig ut i trädgården en stund. Jag hade en vision om ett blomsterarrangemang som inspirerat mig i senaste Drömhem & Trädgård där Rebecca med bloggen " Trädgård med utsikt" skapat ett fantastiskt arrangemang.





Hade ALLT hemma

Det roliga var att hon skapade sitt arrangemang i en precis likadan soppskål som jag en gång fyndat på loppis. Sedan bottnade hon med en glashållare (föregångaren till dagens oasis) och toppade med hönsnät. Glashållare har jag samlat på mig ett antal på loppisar och en hönsnätsrulle finns alltid redo i förrådet. Med energin på plats var det bara att sätta igång och plocka lämpliga blomster i trädgården.




Pionerna har farit illa både i värme, blåst och hällregn så jag tyckte att jag kunde "offra" några rufsiga till mitt blomsterarrangemang.




Bildar grunden

Jättedaggkåpa fyller upp bra och bidrar med lite fluff  så den fick bilda grunden. Har hur mycket som helst i trädgården så det var bara att plocka.





Fyllde upp

Sedan fyllde jag på med stäppsalvia, lammöron, martorn och blommande kirskål. Efter den här inledningen på sommaren när allt blommade samtidigt får man vara glad att det fortfarande finns något som blommar.





Det halsonda försvann

Några grässtrån, någon klematisstjälk och en och annan prästkrage fick också plats liksom fingerborgsblommor. Jag blev jättenöjd med mitt arrangemang även om det inte alls går att jämföra med Rebeccas proffsiga med dahlior och hortensior.

Nästa gång kanske man även kan vända på arrangemanget vilket inte blev så lyckat den här gången. Och tänk att det halsonda kände jag inte alls av när jag höll på -  vad lite trädgårdsfeeling kan göra underverk !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Wow! Så lekkert! Veldig bra å kunne utnytte de nostalgiske gamle sakene som vi samler på...
    Godt for helsen var det visst også :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bukett/komposition! Jag skulle också gärna göra en sån med då tror jag gubben min skulle bli lite sur. Han har legat sjuk i en vecka och gick ut för första gången i 10 minuter med vår hund på midsommarafton. In kom han sen med en liten bukett för att glädja mig.
    Det var vildmorot, en starkt lila vädd och så två kvistar med blåregn. Var riktigt vackert, även om han bara satt ihop dom utan att tänka på höjd så alla blommor var på samma. Men det är - försiktigt, så han inte skulle märka nåt - fixat av mig. Man får inte vara dum..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Snyggt alltihopa! Blom arrangemang och trädgård är bästa medicinen:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Trädgårdsfeeling är alltid välgörande.

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk uppsättning! Nu blev jag sugen på att göra en liknande av det som står till buds här.
    Soppskål, hönsnät mm finns redan i loppisgömmorna.🌸
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Vilket vackert blomsterarrangemang du gjort !
    Hoppas du mår bra från ditt halsonda.

    Må väl !
    /LOTTA

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa